– Folk må få svar når de har behov for hjelp

DRAMMEN (NRK): En feil ved det nasjonale legevaktnummeret 116117 gjør at samtaler kan bli koblet ned etter tre minutter, hvis legevaktsentralen ikke har svart. Det bekymrer sjefen for legevakta i Drammensregionen.

Drammen legevakt

Ifølge sjefen for legevakta i Drammen, opplever pasienter å ikke få svar når de ringer det nasjonale nummeret.

Foto: Vegard M. Aas / NRK

– Publikum ringer inn til oss og etter tre minutters venting så høres det ut som om vi legger på røret og at de blir kastet ut. Fra vår side så høres det ut som om publikum legger på og ikke er interessert i å snakke med oss allikevel.

Det sier Liv Heidi Brattås Remo, som er sjef for legevakta i Drammensregionen.

De har mottatt mange klager på at de er trege med å ta telefonen, og har det siste året jobbet mye for å få ned svartiden. Derfor synes hun det er trist at de blant annet har opplevd at en far med et sykt barn ikke kommer frem til legevakta.

Alarmknapp fjernes

Liv Heidi Brattås Remo er sjef for Legevakta i Drammensregionen.

Foto: Vegard M. Aas / NRK

– Han var selvfølgelig opprørt for at han ikke kom gjennom til oss. Han sendte heldigvis en e-post som vi fanget opp. Stort sett så ser vi at disse feilene oppstår i kortere perioder på én eller to timer, og så kommer man gjennom på telefon etterpå, sier Remo og legger til:

– Uansett skal det ikke være sånn på et nasjonalt nødnummer. Folk skal komme gjennom når de har behov for hjelp.

Bekrefter at det er en feil

Det er Helsetjenestens driftsorganisasjon som har ansvaret for at de nasjonale nødnumrene virker som de skal.

– Vi ser nå på en forbedring av overvåkningsløsningen vår. Samtidig tar vi også med oss klagene fra kunden og prøver å forbedre tjenesten, sier administrerende direktør, Lars Erik Tandsæther.

– Kan du bekrefte at også andre legevakter har hatt tilsvarende problemer?

– Det har nok vært tilfeller der det kan ha vært feil på løsningen. Men hvis det er feil på løsningen så vil allikevel publikum få svar, men hvis ikke det svares hos legevakttjenesten i løpet av tre minutter så vil da løsningen koble ned samtalen, sier Tandsæther.

Derfor blir det ifølge Tandsæther opp til den individuelle svartiden til den enkelte legevaktsentralen, om samtalen brytes eller ikke.

Felles legevaktsnummer

I 2015 ble det innført et felles legevaktnummer for hele landet. Uansett hvor du befinner deg, trenger du i utgangspunktet bare å huske 116117.

Foto: Rebecca Ravneberg / Helsedirektoratet

Ser på mulige forbedringer

I Drammen er tålmodigheten til legevaktsjefen slutt. Hun har gjort både Fylkeslegen og Helsedirektoratet oppmerksomme på svakheten.

– Vi legger aldri på røret! For et nasjonalt nødnummer som 116117 så skal ikke sånne feil kunne oppstå, sier Remo.

Helsetjenesten driftsorganisasjon forteller at feilen ligger i det nasjonale telenettet, men de lover nå å ta kontakt for å se om det er mulig å forlenge timeren som kobler ned samtalene etter tre minutter.

– Men om det er mulig å få det til, det kan jeg ikke garantere, sier Tandsæther.