Hopp til innhold

Aass gir ikke opp kampen om hylleplass hos Rema 1000

Fremtiden til de ansatte i Drammen-bryggeriet er foreløpig uviss mens forhandlingene pågår.

Christian Aass, administrerende direktør i Aass bryggerier

TIL KAMP: Administrerende direktør Christian Aass i Aass Bryggeri fortsetter forhandlingene med Rema 1000.

Foto: Morten W. Røkeberg / NRK

Aass Bryggeri og Rema 1000 forhandlet i går om hylleplass og antall butikker bryggeriet kan tilby sine varer i.

– Vi ønsker å være nasjonale, men det samsvarer ikke helt med deres strategi, sier administrerende direktør Christian Aass til NRK.

Han betegner møtet med dagligvarekjeden som konstruktivt, men sier de ikke er i havn med forhandlingene.

– Ingenting er fastsatt. Men at Rema snur i sin «bestevenn»-strategi, det har de vært helt klare på at de ikke gjør, sier han.

Aass Bryggeri og en rekke andre aktører har den siste tiden vært i forhandlinger med Rema 1000 om videre salg av sine produkter i deres butikker. Bakgrunnen for uenighetene er dagligvarekjedens nye «bestevenn-satsing», som innebærer at kjeden skal kutte ned på andelen leverandører.

Håpet til Aass Bryggeri er nå er å kunne selge sine produkter i flest butikker og i et så stort område som mulig utover Drammen.

– Må se an utfallet

Fredag ble det kjent at Mack, som nylig ble vraket av Rema 1000, har informert sine ansatte om at de kutter minst 30 årsverk på grunn av stort inntektsfall, melder iTromsø.

Foreløpig vet ikke Aass om de kutte noe i dagens 104 årsverk. Bryggerisjefen har tidligere meldt om en salgsøkning hovedsakelig utenfor drammensområdet.

– Nå er vi i forhandlinger, så vi må se hva utfallet blir. Faktisk søker vi etter noen mennesker nå til forskjellige stillinger. Så vi har ikke trukket noen konklusjon, sier Aass.

Bryggerisjefen understreker at Aass fortsatt har et mål om å være en nasjonal leverandør, og at det er dette de vil jobbe for når de igjen møter Rema 1000 til nye forhandlinger neste uke.

– Rema er vår kunde, men det høres nesten ut som de er vår konkurrent.