Hopp til innhold

– Vil bli vanskeligere å få lærlingplass

Endring av praksis på yrkesfag kan gjøre det vanskeligere å få lærlingplasser. Det mener foreningen for EL- og IT-bedrifter.

Illustrasjonsbilde

Foreningen for EL- og IT-bedrifter (NELFO) tror det vil bli vanskeligere å få lærlingplass når regjeringen nå legger om yrkesutdanningen.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

Regjeringen legger om yrkesutdanningen, slik at skoletrøtt ungdom skal få praksis i 1. og 2. klasse.

Slik skal elevene få veksle mer mellom skole og bedrift. Målet er mindre frafall.

– Kan bli for mange ungdom

Regionsjefen i foreningen for EL- og IT-bedrifter (NELFO) i Telemark, Gunnar

Gunnar Steen Larsen

Gunnar Steen Larsen mener det kan bli en utfordring fordi bedrifter allerede har mange ungdommer i praksis.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

Steen Larsen sier at utfordringen for bedrifter i dag er at de allerede har mange ungdommer i praksis. I tillegg så kommer ungdommer fra ungdomsskole som gjerne vil inn, samt ungdom via NAV.

– Det kan bli for mange ungdom inn i bedriftene til at vi kan gi en god nok opplæring til de som virkelig trenger det. Det kan også føre til at det kan gå utover lærlinginntaket hvis ikke vi greier å få organisert det på en god måte, sier Gunnar Steen Larsen.

Les også:

–Tror det vil hjelpe

Daniel Løvig, 2. klasseelev ved Skogmo videregående skole i Skien, synes praksis gir et bedre utgangspunkt for teorien de lærer på skolen. Løvig synes 1. klasse ved elektrofag ble for mye teori og at det kunne være vanskelig å følge med.

– Når det kommer nytt stoff er det ganske hardt. Du må sette deg ordentlig inn i det for å skjønne det. Da er det litt vanskelig og noen ganger så synker motivasjonen, sier Løvig.

Men eleven har troen på en bedre blanding av teori og praksis allerede i 1. klasse.

– Jeg tror det vil hjelpe videre til 2. klasse. Jeg tror det vil gjøre at vi vil lære mer, sier eleven som i dag var ute i praksis.

Daniel Løvig

Løvig tror det vil hjelpe med tidligere praksis i yrkesfag.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK


Løvig er ute på oppdrag sammen med montør Marius Bjørndalen ved Foss elektro. Læremesteren tror det vil gjøre det enklere for elevene å velge.

– Det er mye enklere for dem å velge om de vil bli serviceelektriker eller industrielektriker. Og finne ut hva de rett og slett vil jobbe med, sier Bjørndalen til NRK.no

Målet med omleggingen er å redusere den enorme mengden frafall fra yrkesutdanningene. Men Daniel Løvig har ikke tenkt på å slutte. Han har satt seg et mål og har planer om å få fagbrev som elektriker og deretter gå videre på ingeniørstudier.

– Store utfordringer

Fylkesopplæringssjefen ved Telemark fylkeskommune, Hans Jacob Edvardsen sier at han er fornøyd med stortingsmeldinga om videregående skoler som kommer fredag. Han tror det vil gi bedre virkemidler for å hjelpe den delen av ungdommen som har slitt fram til nå med å komme seg gjennom videregående opplæring, slik dagens modell har vært.

Hans Jacob Edvardsen

Fylkesopplæringssjefen i Telemark fylkeskommune tror endringen kan by på utfordringer.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK


Fylkesopplæringssjefen tror en omorganisering med større blanding mellom teori og praksis allerede fra 1. klasse vil by på utfordringer.

– Det er store utfordringer med at vi kommer til å utfordre skolene med måten man skal organisere opplæringa på og det kommer i aller høyeste grad til å utfordre arbeidslivet som nå må organisere seg helt annerledes når de skal ta sin del av opplæringa i videregående opplæring, sier Larsen.