NRK Meny
Normal

Politiet: Vi synliggjorde tydelig et landingsted

HØNEFOSS POLITISTASJON (NRK): Politiet sier de tydelig markerte en egnet landingsplass i nærheten av der legehelikopteret styrtet ved Sollihøgda. En politimann og en politibil ble brukt som landingsmarkør.

Oversikt over ulykkesstedet ved Sollihøgda med forslag til landingssted (grafikk)

Oversikt over ulykkesstedet ved Sollihøgda. Ifølge politiet signaliserte de at legehelikopteret skulle lande på E16 hvor den røde og gule redningsbilen står på bildet.

Foto: Jon Eeg / Sivert Moe Winther / NTB Scanpix / NRK

Bjørn Nergård og Anders Rostrup Nakstad

Bjørn Nergård og Anders Rostrup Nakstad mistet livet i helikopterulykken.

Foto: UOS/Norsk luftambulanse
Stabsjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt

Stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt.

Foto: NRK
Krasjet i strømledning

KRASJET I STRØMMAST: Legehelikopteret skal ha slått inn i strømledningene like før landing ved Sønsterudtunnelen.

Foto: Su Thet Mon / NRK
Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda traff en høyspentlinje før havariet.

Foto: Su Thet Mon / NRK

Norsk Luftambulanse mistet pilot Bjørn Nergård (52) og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) i gårsdagens helikopterstyrt ved E16 på Sollihøgda.

Den tredje som var om bord, redningsmann Sondre Bjartland (52), ligger på sykehus med alvorlige skader.

Stabssjef i Nordre Buskerud politidistrikt Kjell Magne Tvenge forteller i dag til NRK.no at de markerte et egnet landingssted for ambulansehelikopteret som i går styrtet på Sollihøgda i Buskerud.

– En politimann kjørte en politibil opp på den avstengte delen av E16 hvor det etter vår oppfatning er mulig å lande helikopteret. Der stod det en politimann.

Tvenge mener signalene de ga til ambulansehelikopteret var tydelige.

– Det var ganske klart at den politibilen som stod på en åpen slette var det vi hadde synliggjort som landingssted.

– Redningspersonell vinket

Tvenge forteller at de ikke fikk kontakt med ambulansehelikopteret og at politibilen og politimannen derfor skulle fungere som landingsmarkør.

– Vi brukte redningskanalen til å anrope helikopteret som var på vei inn mot landingsstedet, men vi fikk ikke kontakt. Helikopteret var på vei inn mot stedet, så tidsperspektivet var så smalt at vi hadde ikke mulighet til å gjøre noe annet, sier han.

Kraftlinjen gikk rett over og ved siden av der politiet stod. Det var også flere lysmaster i området.

– Det var noe av det vi forsøkte å varsle redningshelikopteret om, sier Tvenge.

Man vet fortsatt ikke hvorfor ambulansehelikopteret kjørte inn i kraftledningen. Det kan ha vært vanskelig å få øye på strømledningene fordi de går i ett med terrenget, ifølge vitner på stedet.

Redningspersonell skal også ha vinket for å påkalle oppmerksomheten til helikopteret idet det var i ferd med å gå inn mot ledningene.

Etterlyser vitne

– Vi forsøker å avdekke hendelsesforløpet gjennom å innhente vitneobservasjoner, gjennomføre vitneavhør og samtaleinformasjon. Og det kommer vi til å jobbe med i flere dager fremover, sier Tvenge.

Det var et helikopter av typen Eurocopter EC 135 P2+ som havarerte.

Politiet etterlyser et vitne som henvendte seg til politiets patrulje da denne kom til ulykkesstedet.