– Det er fordi de ikke turte å stille ut kunstverket, hevder den kontroversielle kunstneren fra Vestfossen i Buskerud.
Han sier han i lang tid hadde en avtale med direktøren for vindusgalleriet The Lab Gallery i New York om at de skulle vise kunstverket hans med en utstoppet sjimpanse, men plutselig kom kontrabeskjeden.
– Direktøren for galleriet var hele tida positiv, men så nevnte han for eieren av bygget at de skulle stille ut en utstoppa sjimpanse der, og da sa eieren at de ikke kunne gjøre det, sier Viskum.
– Ville ikke støte apeaktivist
Den kontroversielle kunstneren selv hevder årsaken er at eieren av bygningen er en nær venn av Jane Goodall, som aktivt arbeider for å ta vare på primater som sjimpanser og store aper.
– De er feige. For å ikke støte henne, så valgte de å droppe utstillinga, mener Viskum.
Direktøren for The Lab Gallery har imidlertid en annen versjon. Til VG sier Matt Semler at Goodall ikke var årsaken, men at de ville ha en bedre dokumentasjon på hvor sjimpansen kom fra og dens forhistorie, enn det Viskum kunne dokumentere.
40 år i fryseren
Viskum mener Semlers begrunnelse bare er tull.
– Jeg har alle lovlige godkjenninger og sertifikater i orden, men det er umulig å skaffe bakgrunnsinformasjon når det er over 40 år siden sjimpansen døde, svarer Viskum.
Han sier han kjøpte sjimpansen av en nordmann som samlet på utstoppede dyr, og som hadde skaffet sjimpansen fra en dyrehage i Belgia.
Sjimpansen lå i mannens fryser i 40 år før Viskum kjøpte den til bruk i kunstverket for å illustrere Michael Jacksons berømte ape, Bubbles, som sørger over sin døde herre.
Død som gjennomgangstema
Viskum har ved en rekke tidligere anledninger provosert med sin kunst, blant annet ved å bruke legemsdeler fra avdøde mennesker og menneskeblod i kunsten sin, eller ved å fremstille seg selv om en bedende muslim.
Døden har ofte vært et gjennomgangstema i Viskums tidligere verk, og den utstoppa sjimpansen føyer seg inn i rekka.
Avviser provokasjon
– Bruker du disse sterke virkemidlene bare for å få oppmerksomhet?
– Nei, det tenker jeg ikke sånn i det hele tatt, men det er jo noen som blir provosert av alt mulig rart, sier Viskum.
Han mener det er veldig få av de som blir provosert som faktisk kommer for å se kunstverkene hans.
– De har antakelig bestemt seg på forhånd for at samtidskunst det vil de ikke skjønne eller gå inn i, svarer kunstneren.
Mer bekymra for realityserie
Kunsteren kan i disse dager også provosere på en annen scene, nemlig på TV-skjermen, som en av deltakerne i realityserien, Charterfeber- kjentfolk på tur på TV3.
– Jeg er veldig skeptisk til å være med, men det var morsomt, sier Viskum.
– Var det et PR-stunt?
– Ja, det er klart. Jeg laget et kunstverk der nede, som blir en viktig del av serien, innrømmer kunstneren, men legger til at stedet de var på også passer inn i kunstprosjektet hans.