Selv om nesten tre prosent flere enn i fjor har søkt seg til universitet eller høyskole i år, er det færre som vil bli lærere. Det viser tallene fra Samordna opptak som ble lagt fram torsdag formiddag.
– Det er skuffende at så få har funnet det interessant å søke seg til de nye grunnnskolelærerutdanningene, sier rektor på Høgskolen i Sør-Øst Norge, Petter Aasen til NRK.
Han viser også til nye opptaksregler hvor det er spesielle karakterkrav for å komme inn. Han sier at når de først har gått gjennom hver enkelt søknad og ser om søkerne formelt sett er kvalifiserte, har de et klarere tall. Men en slik vurdering vil ikke gi flere søkere, derimot færre søkere.
Ønsket seg flere søkere
Samtidig er det en markant økning i utdanningsfag. 5-årig integrert lektorutdanning har økt med 15,4 prosent, mens barnehagelærerutdanningen har fått 7,8 prosent flere søkere enn i fjor. På grunnskolelærerutdanningene er det nedgang både for 1.-7. og 5-10. trinn.
Men det er to steder det skiller seg ut. Høgskolen i Oslo og Akershus melder imidlertid om økning til grunnskoleutdanningen og søkningen til lærerutdanningene i Nord-Norge har økt med hele 45 prosent.
– Disse søkertallene viser at læreryrket er attraktivt. Samtidig skulle jeg ønske at vi hadde fått enda flere søkere til de nye lærerutdanningene for grunnskolen. Her trenger vi mange gode lærere i årene som kommer, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Utdanningsforbundet støtter den nye lærerutdanningen, men synes det er synd at unge ikke er fristet av det nye tilbudet.
– Vi håpet at det skulle bli en økning så vi synes det er synd at det ikke har skjedd. Vi er også bekymret for at det ikke er flere menn som vil bli lærer på de laveste trinnene, sier fungerende leder i Buskerud, Johannes Aagaard.
– Et komplisert studie
– Hva er årsaken til at folk ikke søker?
– Det er helt sikker flere ting, men jeg tror det er viktig å heve statusen på yrket. Jeg tror også at noen synes det virker litt skummelt med at en ofte får et veldig stort ansvar for svært mange elever, sier Aagaard.
Høgskolerektor, Petter Aasen, tror årsaken kan være at unge søkere synes det kan være litt skremmende å søke seg til et femårig studie.
– Studiet er ganske komplisert og det kan være vanskelig å få oversikt over hvilke fag og valgmuligheter det er i løpet av disse årene. Det tror jeg vi må se på både ved Høgskolen i Sør-Øst Norge og nasjonalt om hvordan vi kan gjøre det tydeligere hva de nye grunnskolelærerutdanningene egentlig innebærer, sier Aasen og understreker at dette foreløpig kun er spekulasjoner.