Hopp til innhold

– Lærere er for dårlig opplært

– Lærere og pedagoger i barnehager og på skoler har altfor dårlig kunnskap om seksuelle overgrep, mener Buskerudregionens incestsenter (BRiS). Nå vil de at opplæringsinstitusjonene skal ta tak.

Merete Andrea Risan

Daglig leder av BRiS ønsker mer kunnskap om seksuelle overgrep mot barn hos lærere.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Henvendelsene har økt hos Buskerudregionens Incestsenter (BRIS) etter den såkalte «Alvdalsaken». Flere enn tidligere har tatt kontakt med senteret for å få råd og veiledning.

Men en manglende kunnskap om seksuelle overgrep hos lærere og pedagoger viser seg mer og mer tydelig.

Merete Andrea Risan, daglig leder i BRIS, sier personalet i barnehager og på skoler i distriktet er for altfor dårlige opplært til å plukke opp tegn på mulige seksuelle overgrep.

– Tilbakemeldingene vi får fra lærere og pedagoger er at de er veldig usikre på hvordan de skal forholde seg til mulige seksuelle overgrep. De sier de rett og slett kan for lite om dette temaet.

Stigmatisert tema

Risan mener at lite fokus på temaet i samfunnet er noe av grunnen til at også lærere er for lite opplyst om seksuelle overgrep.

– Dette har ikke hatt nok fokus i samfunnet fordi det er og har vært et så stigmatisert tema at ingen vil snakke om det. Ingenting er mer skambelagt og krenkende enn å ha vært utsatt for seksuelle overgrep.

Liten interesse

For å øke kunnskapen hos lærere mener Risan blant annet at skoler selv må ta ansvar for en etteropplæring av lærere.

BRIS tilbyr både foredrag og kursing til barnehager og skoler, men så langt har kun to av over 20 skoler i Drammensområdet vist interesse.

– Vi var ikke veldig imponert over deltakelsen. Vi vet at lærere trenger mer kunnskap, forteller Risan.

– De vet ikke hvordan de skal gripe dette temaet an, og resultatet kan være at de lar være å ta tak i tilfelle de tar feil om et eventuelt overgrep.

Risan mener at staten og kommunen har et stort ansvar her, og sier at de har altfor lite fokus på seksuelle overgrep i lærerutdanningen.

– Denne opplæringen burde være satt ned som en obligatorisk del av opplæringen, og lærere burde også ha krav til å etterutdanne seg på temaet.

Tar tak

Skolesjef i Drammen kommune, Tore Isaksen, sier de har et sterkt fokus på seksuelle overgrep på barn. I samarbeid med politiet har de hatt et treårig samarbeidsprosjekt om vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep.

– Drammen kommune gjør mer enn de fleste andre kommune i distriktet. Blant annet lærer vi opp en person på hver skole som skal sitte med spisskompetanse om seksuelle overgrep og være en samtalepartner for lærere som trenger en å konferere med.

Isaksen mener derfor at de er mer rustet enn mange andre kommuner.

Den øvrige kritikken vil han ikke kommentere.

Ikke enig

Merete Andrea Risan mener dette er et godt prosjekt som har gjort kommunen mer rutinert enn andre kommuner. Men at det ikke har hatt spesielt fokus på seksuelle overgrep.

– Ulempen ser ut til å være at kommunen er gode på vold, men seksuelle overgrep havner litt i skyggen av volden.

– Politiet bekrefter at det er færre anmeldte saker med barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep, derimot har voldsanmeldelsene eksplodert.

– Vi må alle bry oss

– Sånn kunnskapsnivået er blant lærere og pedagoger er i dag, er det i realiteten de nære relasjonene til barna som blir ansvarlige for å plukke opp mulige overgrep, sier Risan.

– Naboer, venner og andre støttepersoner har en viktig funksjon her. Vi må alle bry oss.

– Men det er lov å sjekke ut litt før man eventuelt kontakter barnevernet. Her kan BRIS også bistå med informasjon og veiledning for en nabo eller venn som lurer på hva de skal gjøre, sier Risan.