NRK Meny
Normal

– Konkurransen er tøff

– Strømsgodset kan godt være tålmodige i påvente av å få en hovedsponsor. Det sier Trond Østgaard ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Peter Kovacs

Strømsgodset-spillerne har fortsatt reklamen til hovedsponsoren på brystet av drakten, som Peter Kovacs her. Klubbledelsen er i samtaler med mulige, nye sponsorer, og det er ennå uvisst hvilken bedrift eller selskap som skal få reklameplass på spillerdraktene denne sesongen.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Strømsgodset mangler hovedsponsoren, skriver Drammens Tidende i dag.

NextGenTel har sponset Strømsgodset med fire millioner kroner årlig, men har trukket seg som hovedsponsor nå. I tillegg har drammenslaget også mistet Sparebank1 Buskerud-Vestfold med sine 1,5 millioner sponsorkroner hvert år, skriver avisen.

Østgaard som er fakultetsrådgiver ved fakultetet for økonomi og samfunnsvitenskap mener Godset er i en spesiell posisjon fordi klubben har en robust økonomi og et nøkternt forbruk.

Trond Østgaard, fakultetsrådgiver HBV

Trond Østgaard er fakultetsrådgiver ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

– De har en god soliditet takket være at de blant annet har flere mindre sponsorer, sier Østgaard.

Tror interessen er stor

Østgaard tror det er stor interesse for å støtte laget som vant eliteserien i fjor.

– Men partene er kanskje ikke blitt helt enige om prisen. Det er jo åpenbart at prisen som Godset setter, er høy. Men med suksessen som Strømsgodset har opplevd de siste årene, og at de leder eliteserien nå, er det en prioritert satsing for noen sponsorer, sier Østgaard.

– Sponsorene ønsker stor nytteverdi

Er konkurransen om sponsormidlene tøff nå?

– Ja, konkurransen er beinhard. Det er mange interessenter.

– Sponsorene tenker på hvordan de kan få mest ut av en sponsorkontrakt. De vurderer nok også om det er andre idretter de kan være med og sponse, og om det kanskje er andre områder enn idrett som kan være aktuelle å sponse, sier Østgaard.

Travle dager på klubbhuset

På klubbhuset til Strømsgodset har daglig leder Erik Espeseth knapt rukket å spise en sen lunsj inne på kontoret sitt. For det er travelt med samtaler med mulige sponsorer om dagen, i tillegg til at pressen er interessert i å vite hva som skjer.

Erik Espeseth, daglig leder i Strømsgodset

Strømsgodsets daglige leder, Erik Espeseth, har fortsatt is i magen og tror en sponsoravtale snart er på plass.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

– Noen hevder at det er sponsortørke i Drammen nå. Men det kan jeg avvise på det sterkeste, sier Espeseth.

Forhandler med flere

– Allerede nå i 2014 har Strømsgodset høyere sponsorinntekter enn vi hadde i fjor. Og det er uten at vi har generalsponsoren klar.

Espeserh forteller at klubben forhandler med flere.

– I lang tid har vi hatt forhandlinger pågående med flere aktører, og vi har fortsatt et par av disse med oss. Vi får nok til en avtale innen sommeren, sier Espeseth.

– Konkurransen er tøff

Er konkurransen tøff nå?

– Ja, jeg merker det spesielt på den nasjonale arenaen. Men jeg føler samtidig at Strømsgodset har styrket merkevaren sin; vi er blitt mer attraktive og er langt mer med i mediebildet på en positiv måte. Vi har også en stor fanskare som er godt spredt over hele regionen. Derfor mener jeg at vår verdi har vokst kraftig.

Hvor lenge kan dere sitte på gjerdet og vente på riktig sponsoravtale?

– Vi kan være tålmodige slik at vi finner en avtale sammen med den rette parten. Vi tror at vi snakker med den rette sponsorparten nå, og en avtale kan komme i morgen, om tre dager eller tre måneder eller om ett år.

– Andre tar høyere pris

Espeseth mener ikke Strømsgodset har blitt for dyr i pris.

– Nei, det tror vi ikke. Vi har en forventning om en noe høyere pris nå for hovedsponsoren. Samtidig vet vi at andre klubber i eliteserien opererer med høyere priser enn oss. Derfor føler vi at prisen står seg godt, sier en optimistisk daglig leder av Strømsgodset.