Hopp til innhold

– En tung dag

– Dette er en alvorlig dag for KA og en tung dag for Rollag. Det sier konsernsjef Hans Peter Havdal som har måttet gi de ansatte den tunge beskjeden om at Kongsberg Automotives fabrikk i Rollag skal legges ned innen 2018. 87 ansatte mister jobbene sine.

KA i Rollag

Det blir etter hvert mindre og mindre aktivitet i lokalene til Kongsberg Automotive i Rollag.

Foto: Ingar Andreassen / NRK

Sviktende lønnsomhet de siste 15 årene er årsaken til at KA nå legges ned fabrikken.

Mange krevende år

Hans Peter Havdal

Konsernsjef Hans Peter Havdal.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

De ansatte fikk beskjeden på et allmøt klokka 14 i dag, etter at styret hadde møte og kom til denne beslutningen.

– Det har vært krevende år. Vi har forsøkt å snu skuta ved å investere i automatisering og opplæring blant de ansatte. Siden 2012 har vi brukt 35 millioner kroner på automatisering og opplæring. Men nå måtte vi bare innse at vi ikke kan fortsette slik. Vi får ikke lønnsomhet i bedriften, sier Havdal.

– Vi kan med hånden på hjertet si at både de ansatte og ledelsen har virkelig har forsøkt å få skuta på rett kjøl. Men siden i vår har nok de ansatte ant hvilken vei det gikk.

Han forteller at de ansatte tok beskjeden med fatning.

– Det var nok ingen stor overraskelse da de fikk vite hva styret hadde besluttet, sier Havdal.

Setter i gang med å lete etter jobber

Nå skal KA i gang med å hjelpe de ansatte med å finne nye jobber.

– Vi skal se om det er jobber å tilby i KA-systemet. Blant annet har KA en fabrikk i Sverige. Vi skal ha samtaler med hver og en av KAs ansatte. Men det blir en utfordring å finne jobber til så mange, innrømmer Havdal.

KA er den nest største arbeidsplassen i Rollag etter Rollag kommune.

Smievirksomheten flyttes til utlandet. Andre arbeidsoppgaver ved bedriften flyttes til et annet sted der Kongsberg Automotive er representert.

Fabrikken i Rollag startet produksjonen i 1975 og var da en del av bildeldivisjonen i Kongsberg Våpenfrabrikk, som senere ble Kongsberg Automotive.