NRK Meny
Normal

– Helikopteret traff umerket kraftlinje

Ambulansehelikopteret som styrtet på Sollihøgda traff en kraftlinje som var svært vanskelig å se fra lufta, ifølge rapport.

Norsk Luftambulanse kommenterer havarirapporten om Helikopterulykken på Sollihøgda 14. januar som ble offentliggjort i dag.

Norsk Luftambulanse holder pressekonferanse klokken 14.15.

To personer omkom og en person ble alvorlig skadet da et ambulansehelikopter styrtet på Sollihøgda i Hole 14. januar i fjor. Vitner fortalte at helikopteret traff en kraftlinje før det styrtet i bakken. Det bekrefter Statens havarikommisjon i sin rapport.

Havarikommisjonen slår fast at helikopteret traff en umerket kraftlinje før det styrtet i bakken. Denne kraftlinjen var usedvanlig vanskelig å oppdage fra lufta, ifølge kommisjonen.

– Det er flere faktorer som har spilt inn og forårsaket ulykken. Havarikommisjonen har identifisert flere ting for å redusere risikoen, sier direktør William Bertheussen i Havarikommisjonen til NRK.

– Krevende operasjon

Personer på bakken forsøkte å advare over radio, men ikke fikk kontakt med helikopteret. Bertheussen sier det utgjør en stor risiko å fly i lav høyde, samt å lande på ukjente steder, og at dette var en krevende operasjon å utføre.

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda

Ambulansehelikopteret traff en høyspentlinje før det havarerte.

Foto: Su Thet Mon / NRK

– Kommisjonen har pekt på at forhåndsdefinerte landingsplasser i størst mulig grad benyttes, og at den eksisterende hinderdatabasen forbedres og utnyttes mer effektivt, sier Bertheussen.

Statens havarikommisjon mener at det bør tilrettelegges bedre for landingsplasser for luftambulanse. For eksempel bør rasteplasser og havarilommer legges bedre til rette for nødlandinger.

Vil bedre sikkerheten

Det bør også kartlegges bedre hvor det finnes hinder i luften som kan skape farlige situasjoner for luftambulansen, mener havarikommisjonen.

William J. Bertheussen

Direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon.

Foto: Statens havarikommisjon

– Det er flere aktører som må ta arbeidet videre og iverksette tiltak for å hindre at dette skjer igjen, sier direktør William Bertheussen i Havarikommisjonen.

Kommisjonen mener også at Norsk Luftambulanse kan forbedre sitt sikkerhetsarbeid med landing på ukjente steder.

Informasjonsavdelingen i Norsk Luftambulanse opplyser til NRK at de har satt i gang arbeidet med å bedre sikkerhetsprosedyrene. Ingen fra ledelsen har så langt vært tilgjengelig for kommentar.