Hopp til innhold

– Han brukte vold for å oppnå politiske drømmer

Lederen for TV-aksjonen i Drammen kritiserte Unicef for å bruke revolusjonslederen Che Guevara i sin nye reklamekampanje.

Che Guevara

FORTSETT KAMPEN I TESTAMENTET: Che Guevara er en del av en ny Unicef-reklame, som oppfordrer folk til å donere penger til organisasjonen i testamentet sitt.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Når Unicef med sin sterke påvirkningskraft bruker Che Guevara, så er det med på å ufarliggjøre ham og hans metoder, sa Jon Helgheim (Frp).

Han er varaordfører i Drammen og har sagt ja til å lede TV-aksjonen i kommunen. Inntektene fra årets TV-aksjon går nettopp til Unicef.

Jon Helgheim

KRITISK: Unicefs kampanje falt ikke i god jord hos Jon Helgheim (Frp).

Foto: Marita Saue Hamre / NRK

Han vurderte å trekke seg som leder av TV-aksjonen i kommunen. Men torsdag ettermiddag ble det klart at han har fått et svar fra Unicef som han er fornøyd med.

– Jeg syns de har gitt et greit svar. Jeg tror ikke det var en bevisst handling fra Unicefs side, sier Helgheim som nå vil fortsette arbeidet med TV-aksjonen.

– Hitler er også et ikon for noen

Unicef-kampanje

HELE: Slik ser annonsen ut. At buttonene er formet som et kors, har ingen religiøs årsak, ifølge Kim Gabrielli i Unicef.

Foto: Unicef Norge

Ernesto «Che» Guevara (1928–1967) spilte blant annet en viktig rolle i den kommunistiske revolusjonen på Cuba på 1950-tallet. Han har siden for mange blitt et symbol for frihet og rettferdighet. For andre er han en morder.

Helgheim ba Unicef om en forklaring på bruken.

– Jeg synes dette er med på å forherlige venstreradikale despoter som Che Guevara, sa han.

– Men er det ikke en forskjell på Guevara som historisk person, og som et ikon?

– På 90-tallet snakket jeg med en del nynazister som kom med lignende bortforklaringer. Hitler og Che Guevara kan ikke sammenlignes sånn sett, men bortforklaringen av bruken av dem som ikoner sammenlignes.

– Helt tilfeldig

Det ligger ingen politisk mening bak kampanjen, mener fungerende kommunikasjonssjef i Unicef Norge, Kim Gabrielli.

Kim Gabrielli

TILFELDIG: Kim Gabrielli i Unicef Norge sier organisasjonen tar avstand fra voldsbruk, og at det ikke ligger noen politisk agenda bak kampanjen.

Foto: Unicef Norge

Han er glad for å ha kommet til enighet med Helgheim.

– Vi har tatt imot hans innspill og vil vurdere det i nye annonser framover, sier Gabrielli.

Han forklarer at Unicef har brukt et tilfeldig utvalg av buttons i reklamen og at valget av Guevara-buttonen også var tilfeldig.

– Che Guevara symboliserte frigjøringskampen i Latin-Amerika, men det som er viktig for oss, er å si at vi ikke tar standpunkt eller side med disse buttonene.

Che Guevara

IKON: Alberto Kordas legendariske bilde av "Che" Guevara fra 1960, har i årevis blitt trykket på plakater, T-skjorter – og buttons.

Foto: Scanpix