Hopp til innhold

– Frykter for liv og helse

Sykepleier varslet Fylkesmannen om for lang ventetid til å komme igjennom telefonen til legevakten i Drammen.

Legevakta i Drammen

En ansatt ved legevakten er så bekymret for ventetiden på telefonen at personen nå til slutt har meldt ifra til Fylkesmannen.

Foto: Anders Nielsen / NRK

– Jeg synes dette er trist og skremmende at det avdekkes et stort systemsvikt ved legevakten i Drammens regionen. Jeg trodde vi var over den tiden da tilgjengelighet var et spørsmål, for det må man ha kontroll på hele tiden, forteller pasient- og brukerombud i Buskerud, Anne-Lene Arnesen.

Anne-Lene Arnesen

Pasient- og brukerombud, Anne-Lene Arnesen, sier at dette på ingen måte er greit.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Ventetiden på telefonen til legevakta i Drammensregionen er uforsvarlig lang. Det mener en av de ansatte på legevakta, som nå slår alarm og ber Fylkesmannen gripe inn. Personen har gjentatte ganger forsøkt å melde ifra internt om situasjonen. Allerede i fjor sommer ble det meldt fra etter en person som var suicidal måtte vente i 20 minutter på telefon før vedkommende fortalte at han ville avsluttet livet ved å hoppe fra Drammensbrua.

Viktig at de svarer

– Det er viktig at legevakten fungerer fordi dit ringer folk som mener de ikke kan vente med sin sykdom eller tilstand inntil fastlegen er på plass. Det kan være symptomer som man er usikre på eller barn som er syke, poengterer Arnesen.

Ifølge bekymringsmeldinga skal pasienter ha måttet vente i over en time på å komme igjennom på telefon til legevakta, mens mange ikke engang har fått svar.

– Jeg forstår bekymringen

Liv Heidi Brattås Remo, legevaktsjef, forstår bekymringene som er reist.

– Dette er noe som vi har tatt tak i nå. Vi er i gang med samtaler med tillitsvalgte for å få gjort noen justeringer i turnusen i de periodene vi vet det er mest trykk på telefonen. Sånn at vi kan være flere som betjener telefonen.

Remo innrømmer overfor NRK at det er svakheter i systemet. Det er særlig helgene som er utsatt.

– Det er særlig utfordringer på sen kveld og tidlig nattetimer og spesielt i helgene.

Hun innrømmer at både pågang på telefonen og gjerne oppmøte på disse tidene gjør at legevakten ikke møter kravet om at de som tar kontakt skal få svar innen to minutter.

– Dette er ikke greit

Bekymringsmeldingen som er sendt fra den ansatte ved legevakten er nå til behandling hos Fylkesmannen.

– Jeg er bekymret for det jeg mener et stort systemavvik får vedvare over så lang tid og at de ansatte må gå til det skrittet å varsle utenfor egen virksomhet. Det er ikke greit, avslutter pasient- og brukerombud i Buskerud, Anne-Lene Arnesen.