Klokken er 07:00. På E18 mellom Drammen og Oslo går trafikken tregt, stedvis står den helt stille. Kø på denne tiden av døgnet er dagligdags, men køen kunne vært vesentlig kortere hvis bilistene kneppet inn avstanden til bilen foran, mener sjefsingeniør i Statens vegvesen, Kristian Wærsted.
– Alle steder hvor det er køer, er det noen som somler og holder altfor lang avstand til dem foran. Kanskje 20 prosent av trafikantene gjør det, og da blir det mye tregere avvikling av køen, sier han.
– Forsinkelsen kunne vært halvert
Mellom Drammen og Oslo kan det være rundt 40 minutter forsinkelse på en vanlig hverdag.
– Hadde alle kjørt nærmere bilen foran, kunne forsinkelsen blitt halvert, sier Wærsted.
Det gir bilistene noe å tenke på. På bensinstasjonen på Høvik treffer vi flere som er opptatt av effektiv køkjøring.
– Hvis man kom raskere på jobb, hadde det vært fantastisk, sier Margrethe Hole.
– Jeg kjører så tett som mulig, men ikke for tett. Det er en mellomting, sier Henning Thorsen.
– Du må være oppmerksom når du kjører, så går det raskere. I stedet for å holde på med mobilen og andre ting, sier Kåre Vik.
- Følg trafikken:
Kampanjer
For noen år siden hadde vegvesenet en kampanje der de oppfordret folk til å følge på i køen og tette lukene slik at trafikken kunne flyte best mulig.
– Har ikke dette virket?
– Jo, jeg håper det drypper inn, men jeg tror ikke det kan sies for ofte.
– Har du forståelse for dem som vil ha god avstand for å være trygge?
– Ja. Man skal ikke holde så kort avstand at man ikke klarer å stoppe, men blir avstanden vesentlig mer enn tre sekunder, blir det uhensiktsmessig, sier han.
Det gjelder områder med tett trafikk. På landlige strekninger med liten trafikk, har det lite å si.
- Les også:
– Avgjørende der køen løser seg opp
Der køen gir seg og trafikken begynner å flyte at er det avgjørende å holde liten avstand.
Da mener Wærsted vi skal glemme 3-sekundersregelen.
– På en time kan 1200 biler passere hvis alle holder en avstand på 3 sekunder. Kutter man ned til 2 sekunder, kan 1800 biler passere. Det er 600 flere, sier Wærsted.
På E18 har køen begynt å løse seg opp. Med stoppeklokke måler han avstanden mellom bilene.
– Her har vi en lang luke. Den er på seks sekunder. Da kunne det vært en eller to biler imellom. Hadde vi hentet to biler fra bakerst i køen og plassert dem i den luka, hadde køen blitt tilsvarende kortere, sier han.