Hopp til innhold

– Flere må la bilen stå

Kollektivandelen av trafikken må dobles innen ti år hvis vi skal klare den anslåtte befolkningsveksten i Buskerudbyens fem kommuner. Det slår ny rapport fast.

Gro Solberg, Henry Gaarde, Runar Hannevold

Samferdselssjef Gro Solberg, Brakar-direktør Henry Gaarde og fylkesrådmann Runar Hannevold

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Fylkesrådmann Runar Hannevold

Fylkesrådmann Runar Hannevold

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Hyppigere bussavganger, lavere billettpriser og egne bussfelt på veiene. Målet i Buskerudby-samarbeidet er flere folk på buss og tog og færre biler på veiene.

25.000 flere blant oss

Ifølge beregninger, kommer befolkningen i Buskerudbyens fem kommuner i løpet av de neste ti årene til å øke med 25.000 mennesker. Kommunene som er med i Buskerudbyen er Drammen, Lier, Nedre og Øvre Eiker og Kongsberg.

– For å få folk til å ta buss eller tog i stedet for sin egen bil, må det bli billigere å reise kollektivt, bussen må kunne komme raskere frem - og ha flere avganger. Det sier fylkesrådmann Runar Hannevold.

– Det er utgangspunktet vårt. Vi har allerede store problemer med trafikkforhold og miljøproblemer, og dette vil jo bare tilta. Dette er ett av Norges raskest voksende områder, så vi er nødt til å gjøre noe hvis vi skal lykkes med å få god fremkommelighet og gode leveforhold for befolkningen her, sier Hannevold.

– Må også holdningsendring til

Samferdelssjef Gro Solberg

Samferdelssjef Gro Solberg

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

Samferdselssjefen i Buskerud tror det vil tvinge seg frem å reise kollektivt.

– Det er veldig lett å sette seg i bilen sin og kjøre frem og parkere. Men med den befolkningsveksten som er ventet i området her, vil ikek det bli så lett. Vi blir nødt til å tenke annerledes. Det må en holdningendring til, sier samferdselssjef Gro Solberg.

I dag ble en rapport presentert om pakke to i Buskerudbyen. Rapporten er utarbeidet av Analyse og Strategi for busselskapet Brakar på bestilling fra fylkeskommunen. Målet til Buskerudbyen er å redusere biltrafikken med ti prosent innen 2023, og samtidig doble kollektivandelen.

Les: Hver femte bruker bil til jobb

Les: Dette får Buskerud

Satser på sykkel, gange og kollektivmidler

Brakar-direktør Henry Gaarde

Brakar-direktør Henry Gaarde

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

– Ja, det er høye mål, men vi ser at vi må gjøre noe med transporten. Ellers blir det kaos i trafikken. Vi er nødt til å satse mer på kollektivtrafikk, på sykkel og på gange.

Busselskapet Brakar er én av samarbeidspartnerne i Buskerudbyen.

– Det omfattende tiltak til for å gjøre det enklere og mer attraktivt for befolkningen å reise med buss og tog. I dag er det for vanskelig å reise kollektivt, sier administrerende direktør Henry Gaarde i Brakar.

I tillegg anfebales det i rapporten at det innen 2017 skal være mulig å kjøpe billetter på internett og mobiltelefon - for å gjøre det enklere for reisende.

Og innen 2030 bør det bygges egne bussfelt på veiene og det bør bli ett felles pris- og sonesystem slik at de reisende kan kjøpe én billett for hele reisen selv om man krysser soner.