Hopp til innhold

– Engasjement viktigere enn kunnskap

I 2017 må alle lærere ta en femårig utdannelse, men elever i Buskerud mener det er helt andre egenskaper enn faglig tyngde som motiverer dem til læring. De får støtte av førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Lærer

Tiendeklassinger i Drammen mener gode lærere er de som forstår elevene sine. (illustrasjonsbilde).

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Mandag skrev NRK.no om lærer Marthe Berg Reffhaug som sier hun hadde vært en bedre lærer uten mastergraden.

Å begynne som lærer etter masterutdanning var vanskelig, fordi hun opplevde at et år med nesa i en bok hadde distansert henne fra håndverket.

– Jeg tror vi må legge mer vekt på hva som er viktig i klasserommet. Mer praksis, mer pedagogikk og mer forståelse av aldersgruppa vi skal undervise er viktigere enn videreutdanning, sier Reffhaug.

– Gode lærere forstår oss

Lærere som bare er opptatt av å lære bort, men ikke viser at de bryr seg om dem, er ikke gode nok, ifølge tiendeklassingene NRK snakker med ved Marienlyst skole.

Elever Marienlyst

Tiendeklassinger ved Marienlyst skole i Drammen.

Foto: Nicolai Delebekk / NRK

– Det er forskjell på en lærer som kommer for å lære bort, og en som ønsker å forstå elevene sine.

Lærerstudenter som hadde praksis ved Marienlyst skole i fjor blir trukket fram som gode eksempler.

– De likte jeg mye bedre. De er unge og forstår oss bedre, og gjør undervisningen litt mer spennende, sier en av elevene.

De synes mange lærere ikke er gode nok til å kommunisere med elevene. Og de er klare på hva som gjør deres favorittlærer til den beste.

– Hun motiverer på en annen måte enn de andre. Å like læreren som person er viktigere enn å like læringsmetoden. Det avgjør om du gidder å følge med eller ei.

Les også:

– Motivasjon er enkelt

Kjartan Skogly Kversøy enig i at motivasjon bør ligge til bunn for læringen. Han er førstelektor ved Høgskolen i Oslo, og han jobber med å utdanne yrkesfaglærere på masterutdanning.

Kjartan Skogly Kversøy

Kjartan Skogly Kversøy skriver en doktorgradsavhandling om medvirkning i utdanning og forskning.

Foto: HiOA

– Motivasjon er egentlig fryktelig enkelt. Noe av utfordringen er at vi må snakke med disse ungdommene om hva de har behov for, og hva de er interessert i.

Å forstå hva motivasjon er, og hvordan lærere kan motivere elevene sine er første steget, mener Kversøy.

– Motivasjon er ikke en stor godtepose med godteri du kan dele ut. Motivasjon er noe læreren må finne ut av gjennom elevene. De må spørre elevene sine hva de er interesserte i, hva de har behov for og hva de ønsker å få til, sier førstelektoren.

Les også: – To tusen kroner for en sekser er altfor mye

– Tid er avgjørende

Anne Lise Søgnen Heien, Utdanningsforbundets leder i Buskerud, sier det krever tid til å forstå en elevs behov og motivasjonsfaktorer.

Anne Lise Søgnen Heien

Anne Lise Søgnen Heien er utdanningsforbundets leder i Buskerud.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Hvis det er veldig mange elever i klassen, vil en ha mindre mulighet til dette.

Hun sier Reffhaug har noen gode poenger, men mener at svært få egenskaper er like viktige som kunnskap når man er lærer.

– Hvis du ikke har kunnskap, har du veldig lite å lære bort. Da hjelper det ikke å motivere, sier Heien.

Når tiendeklassingen vi snakker med på Marienlyst skole blir bedt om å trekke fram den viktigste egenskapen hos en lærer, svarer han at det som kommer høyest opp på lista er kjennskap til eleven, engasjement, variasjon i læringsformer og evne til å lære bort.

Flere nyheter fra NRK Buskerud