Hopp til innhold

– Det er uendelig trist

Mangel på kapital var grunnen til at busselskapet NOW måtte innstille driften. Mandag måtte ledelsen ta fatt på den tunge veien til skifteretten.

Gjermund Jamtveit og Terje Bulling

NRK møtte styreleder i NOW, Gjermund Jamtveit (til venstre) og administrerende direktør Terje Bulling rett før de skulle i møte med bobestyreren i Drammen.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

Med en aksjekapital på fem millioner kroner, trodde eierne av NOW at de ville klare seg den første tiden etter oppstarten av busselskapet. I juli i år startet de opp med ruter hvert kvarter fra Notodden via Kongsberg, Drammen og Oslo til Gardermoen. Med minibusser skulle de ta opp konkurransen med større selskaper.

På lørdag ble plutselig alle avganger innstilt, og selskapet satte av passasjerer underveis på ruten. Innstillingene skyldtes i første omgang at NOW hadde gått tom for diesel, men senere på dagen ble de ansatte informert om at selskapet ble begjært konkurs.

Ledelsen i NOW begjørte oppbud, og mandag møtte styreleder og administrerende direktør bobestyreren i Drammen.

– Kunne doblet aksjekapitalen

Rett før møtet kunne styrelederen fortelle at de senest fredag hadde rundt ti investorer som var klare til å gå inn med mer midler, men de største investorene trakk seg utover dagen.

Gjermund Jamtveit

Styreleder Gjermund Jartveit synes det er trist at NOW er konkurs.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Regnskapet på torsdag kveld viste et litt dårligere resultat enn vi hadde kommunisert til investorene. På fredag takket noen av investorene nei til å gå inn i selskapet, og da var vi sjakk matt, sier styreleder Gjermund Jamtveit.

Hadde selskapet lyktes med å få inn nye investorer, ville aksjekapitalen ifølge Jamtveit ha blitt nær doblet. Han hevder resultatene stadig ble bedre, men den siste uka ble det en nedgang i omsetning og inntekter.

NOW har leaset alle de 30 bussene, og selskapets lokaler er leid. De eneste verdiene som finnes tilbake nå er kontanter.

De ansatte skulle hatt lønn på fredag. Men til tross for at lønnen var lovt utbetalt mandag, må de ansatte nå sette sin lit til at de får det de har krav på via lønnsgarantifondet.

Les også:

– Uendelig trist

Jamtveit forteller at de har fått mange reaksjoner etter at de måtte innstille driften. Både ansatte, passasjerer og leverandører er lei seg, hevder styrelederen.

– Nå må vi bare være med i den skuta bobestyreren skal styre. Vi skal følge opp det han ber om så godt vi kan, sier Jamtveit.

– Var prosjektet for ambisiøst?

– I forhold til kapitalen vi hadde, så er svaret ja. Men med tanke på prosjektet, så mener vi det hadde livets rett.

– Hva synes du selv om at selskapet skulle ende på denne måten?

– Det er uendelig trist, avslutter Jamtveit.

Les også: Nesten likt navn og design som Norwegian