– Det er nervepirrende

Nestleder i transport og - kommunikasjonskomiteen Anne Marit Bjørnflaten blir med å kjøre vogntog på dårlige veier i Buskerud.

Audun Tandberg og Anne Marit Bjørnflaten

Audun Tandberg sammen med Anne Marit Bjørnflaten.

Foto: NRK

Tandberg Transport i Modum er et relativt lite transportselskap som har sett seg lei på den dårlige veistandarden i Norge.

For å prøve og påvirke politikerne til å gjøre noe med dette utfordret innehaver Audun Tandberg og kollegaene politikere til å kjøre på de samme veiene som de gjør til daglig for å få en forståelse av hvordan hverdagen til en yrkessjåfør er.

Nestleder i Transport og- kommunikasjonskommiteen på Stortinget, Anne Marit Bjørnflaten takket ja til utfordringen.

– Må kjenne det på kroppen selv

Derfor ble Bjørnflaten onsdag formiddag med på kjøretur på Riksvei 35 i ti mil fra Modum i retning Hønefoss. En strekning med det Tandberg kaller varierende veistandard.

Hun skulle selv kjøre det drøye tre meter brede og 17 tonn tunge vogntoget. Og Audun Tandberg, som selv jobber som yrkessjåfør lovet utfordringer.

– Nå skal hun få være med og se og kjenne på kroppen selv hvor dårlig veistandarden er. Sitter du i en personbil som har litt slingringsmonn og er litt smalere så merker du ikke det samme som når du sitter i en lastebil og møter andre biler og det er en fare for at man tar i hverandre.

– Hun kommer til å få en utfordring som hun aldri har vært borti før, sa Tandberg.

– Jeg syns det er helt tragisk sånn veiene er nå. Det er sånn at vi yrkessjåfører mange ganger sitter med hjertet i halsen når vi møter andre lastebiler på trange plasser. Det er helt elendig, og det gjelder stort sett hele landet, sier Tandberg.

Stort forfall

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Buskerud, Hans Jan Håkonsen bekrefter at det finnes mmange veier i fylket som er i forfall.

– Det er et stort behov for opprustning av veien i fylket. 7,3 prosent av all landeveistrafikken i Norge går igjennom Buskerud, og det fører jo med seg en del

Han Jan Håkonsen

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Hans Jan Håkonsen

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

slitasje.

Det er på veiflaten at bilistene merker mest til dette forfallet, forteller Håkonsen.

– Spor og ujevnheter i veiflaten er nok det førere av kjøretøy merker mest til. Men også rekkverk, stikkrenner og skilt langs veien regnes som forfall etter veivesents vurderinger.

Statens veivesen vurderer hvert år standarden på veiene. Den siste vurderingen ble gjort i 2010. og viser at det er store beløp som skal til for å ruste opp veiene.

Vurderingen viser at det i alt trengs det 2,4 milliarder kroner for å ruste opp veiene i Buskerud. Riksveiene trenger 800 millioner kroner av disse, mens fylkesveiene trenger opprustninger for 1,6 milliarder kroner.

– Det er et stort gap her, og det er klart at dette vil ta tid, sier Håkonsen.

Ny forståelse

I en pause på turen forteller Bjørnflaten om opplevelsene så langt.

– Det er klart det er krevende å kjøre et så stort kjøretøy på de veiene som er her, med mye trafikk og vi møtte andre enda større vogntog på smale brorer. Så det var litt nervepirrende.

Hun har forståelse for at yrkessjåfører føler det ubehagelig til tider.

Selv om dette er ganske store og solige kjøretøy så er man allikevel ganske prisgitt veiforholdene.

En viktig oppgave

Bjørnflaten tror kanskje ikke vi tenker over hvor avhengige vi er av godstransporten her i Norge.

– Vi tar det kanskje for mye for gitt. Det er en av de viktigste næringene vi har og det å sørge for at de som jobber på veiene har gode veier å jobbe på, det er ikke tvil om det er en viktig oppgave og jeg har fått demonstrert det på en god måte idag.

Tandberg på sin side er glad for at Bjørnflaten tok utfordringen.

– Jeg håper at hun har fått føle på kroppen hvordan vi har det. Og sånn har vi det hver dag, det har vi over hele landet. Det bør politikerne tenke på.

Den dårlige veistandarden og de smale veiene, både i Buskerud og i resten av landet, skremmer Audun Tandberg og hans kolleger.