Busselskapet Norwegian on Wheels beveger seg på tynn is når de velger et design tett opp til flyselskapet Norwegian. Det mener Patentstyret, som gir rettigheter til patent, varemerke og design i Norge.
Les også:
I går ble det kjent at flyselskapet til Bjørn Kjos vil ha endret utseende på de røde og hvite bussene til Norwegian on Wheels. Det har Knut Andreas Bostad i Patentstyret forståelse for.
– Jeg tenker at de i hvert fall har lagt seg veldig tett opp til, om ikke nesten identisk med Norwegians utseende, på de første bussene sine. De burde nok ha tittet på markedsføringsloven før de valgte å utforme bussene på den måten, sier han til NRK.no.
Bostad er seksjonssjef i design og varemerkeavdelingen i Patentstyret. Det er et kjent fenomen at noen virksomheter forsøker å etterligne andre selskaper som har hatt stor suksess.
– Det er nok dessverre altfor vanlig, mener han.
Beholder fargekombinasjon
Bussgründerne Gjermund Jamtveit og Terje Bulling starter ny bussrute mellom Notodden og Oslo 28. juli. Men de spurte ikke Bjørn Kjos på forhånd om det var greit at de malte sine busser med rød front og hvit kropp, lik flyene i Norwegian.
Nå har Kjos protestert. Bulling og Jamtveit har endret designet på bussene, men beholder fargekombinasjonen.
– Vi mener at kombinasjonen av farger ikke er forbeholdt Norwegian. Hele konseptet vårt går på fargekoder for de ulike rutene til de forskjellige flyplassene. Det er ikke tilfeldig at vi har valgt fargene, men at vi nå ser helt like ut visuelt, er vi uenige i, sier Bulling.
Kan fortsatt være for likt
Men nytt design behøver ikke å være nok, mener Knut Andreas Bostad.
– Jeg skal være forsiktig med å uttale meg helt konkret i denne saken. Men jeg vil si at om man legger seg så tett opptil at folk faktisk tar feil, kan man forveksle selskapene. Da har man snyltet på annens innsats og renommè - i dette tilfellet flyselskapets, selv om jeg ikke nå hevder at dette nødvendigvis gjelder NoW.
Norwegian skriver i en epost til NRK at de håper Norwegian on Wheels blir en suksess og at de lykkes, men de synes designet deres er for likt deres egen visuelle profil.
Bostad har ett råd til selskaper som velger design opp mot andre etablerte virksomheter.
– Se hvilke rettigheter som eksisterer. Få det godkjent på forhånd, heller enn å måtte endre det i ettertid.