– 1500 kroner for manglende bilbelte er latterlig lavt, sier Jan Einar Andersen, instruktør i Norsk Luftambulanse.
I dag koster det 2800 kroner for å ikke bruke blinklys ut av en rundkjøring, mens manglende bilbeltebruk straffes med 1500 kroner.
– Vi ser jo stadig vekk at folk blir skadd, eller rett og slett omkommer som følge av manglende bilbeltebruk. Det er personer som kunne vært i live i dag hvis bilbelte hadde vært i bruk, så enkelt er det, sier Andersen til NRK.no.
– Den viktigste livredderen
Jan Einar Andersen er mangeårig ambulansesjåfør, men jobber nå som instruktør i Norsk Luftambulanse. At rundt ti prosent av bilførere i Norge ikke bruker bilbelte, reagerer han kraftig på.
– At folk ikke skjønner at de må bruke bilbelte i 2011 er helt håpløst. Bilbelte er den viktigste livredderen som finnes. Alt annet er bare et tillegg. Bilbelte redder liv, sier Andersen.
Statistikken fra Utrykningspolitiet i Buskerud, Asker og Bærum viser en kraftig økning av manglende bilbeltebruk så langt i år. Sammenlignet med samme periode i fjor har antall gebyr økt med 65 prosent. Flere kontroller og Utrykningspolitiets nye
er mye av årsaken.– Hadde det vært opp til meg så skulle det koste 40 eller 50.000 kroner å ikke bruke bilbelte fordi det er en så stor livredder. Slik det er i dag så gir folk blaffen i pengene, for 1500 kroner har de fleste råd til. Hadde gebyrsatsene økt så ville alle brukt det og vi hadde da reddet flere liv, sier Andersen til NRK.no.
– Vi er ikke så opptatt av satsene på de forskjellige overtredelsene, for det er allerede bestemt. Vi har mer oppmerksomhet på å håndheve reglene og forskriftene og å være dyktige til å avdekke overtredelser som skjer, sier sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.
Dette er verstingene
Halvparten av alle som omkommer i bilulykker har ikke brukt bilbelte. Likevel mener UP-sjefen at dagens gebyrsats er streng nok.
– Vi ser at tendensen går i riktig retning. Det var flere som brukte bilbelte i 2010 enn i 2009. I tettbygd strøk er det 91 prosent som bruker belte, mens tallet utenfor tettbygd strøk er 93 prosent. Likevel er det for mange som lar vær. Det er spesielt en gruppe som bør skjerpe seg. Unge førere, og da spesielt unge menn hvor bilbeltebruken er vesentlig lavere enn gjennomsnittet. Det er samme gruppe som er overrepresentert i dødsulykker, forteller Karlsen.
Mari Bjelland er en av dem som ble tatt for manglende bilbelte i en kontroll som UP hadde mellom Drammen og Lier i Buskerud.
– Dette synes jeg var grusomt fælt. Bare følelsen av å bli stoppet av politiet, nei jeg synes dette bare var forferdelig.
– Jeg håper at det norske folk skjønner at når en setter seg inn i en bil, så er det potensielt farlig, sier Jan Einar Andersen i Norsk Luftambulanse.
Les også: