Hopp til innhold

– Bedre å forebygge enn å reparere

Undersøkelser viser at en av fire elever i videregående skole har redusert livskvalitet på grunn psykiske problemer. I Drammen har fire videregående skoler gått sammen om å ansette en egen psykolog.

Illustrasjonsbilde av depresjon

Ungdom kan være veldig selvkritiske. Dersom ungdom hjelper ungdom kan det virke forebyggende mot psykiske lidelser, forteller skolepsykolog Lene Berggraf.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det kan være at hun skal snakke med elevene som sliter. Kanskje de som ikke klarer å være sosiale, eller har problemer hjemme. Det er fint at psykologen fins.

Avan Suleiman og Adrian Rogul

Avan Suleiman og Adrian Rogul er førsteklasseelever. De synes det er fint at skolepsykologen vil jobbe på andre måter enn å gjennomføre en-til-en-samtaler med elever og lærere.

Foto: Raymond Dalen / NRK

Avan Suleiman og Adrian Rogul har en viss oppfatning om hva skolepsykologen skal drive med. De går i første klasse på Drammen Videregående skole, og sitter i fellesområdet og gjør skolearbeid.

Men skolepsykolog Lene Berggraf kan ikke si hun har hatt så mange elever inne på kontoret.

– Jeg må være ærlig og si at ingen har vært på kontoret mitt. Og det er det en god grunn til. Jeg skal være involvert i 3000 elever og fem hundre ansatte. Da må jeg tenke annerledes for å få mest mulig ut av stillingen min, sier Berggraf.

Hun tror enkelte lærere fortsatt forventer at psykologen skal ta seg av dem som sliter, og fikse problemene. Men ved heller å dele kunnskap og kurse både lærere og elever, tror både psykologen og helsesøster at de kan oppnå mye mer, og at det er mer å hente om man kan forebygge fremfor å reparere.

– Men det er klart at noen av elevene sliter med alvorlige lidelser. De må få hjelp av spesialisthelsetjenesten.

Overdreven selvkritikk

skolepsykolog Lene Berggraf

Skolepsykolog Lene Berggraf er involvert i den psykiske helsen til flere tusen elever og hundrevis av lærere i Drammensskolen. Da må man tenke annerledes for å bidra mest mulig.

Foto: Raymond Dalen / NRK

Skolepsykologen mener det er mange årsaker til at elevene sliter, men at høye forventninger til seg selv og følelsen av å ikke strekke til er en viktig faktor. Elevene sammenligner seg med andre og tenker at de ikke er gode nok.

– Mange er strenge mot seg selv og tenker at dersom de gransker seg selv godt nok så kan de endre seg. Men det er veien ned i en negativ spiral, sier Berggraf

I fellesområdet på skolen har Avan Suleiman og Adrian Rogul fått litt mer informasjon fra psykologen, og forstår at de faktisk kan bidra til å hjelpe de som sliter.

– Da blir miljøet tryggere, og vi kan snakke sammen om det. På den måten kan også vi hjelpe, ikke bare skolepsykologen. Det er fint at hun kan hjelpe de som er friske – til å hjelpe dem som har problemer, sier de.

Elever som har så store problemer at de trenger behandling, sendes videre til helsesøster som hjelper eleven til fastlegen og eventuelt videre til barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling.