NRK Meny
Normal

Takseringsarbeidet er i gang

I Hol er jobben med å taksere hytter og hus i full gang. Kommunens takseringsfolk går fra hytte til hytte i disse dager.

Terje Teigen og Henriette Grav Sætra takserer hytte på Haugastøl.

Ute på jobb: Terje Teigen og Henriette Grav Sætra går fra hytte til hytte for å taksere eiendommene.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Det er et omfattende arbeid som nå skal gjøres før hus- og hytteeiere får giroen i postkassa, sier takstmann Terje Teigen.

Innen årsskiftet skal 5800 hytter og 1200 hus verditaksertes i Hol kommune. Hol kommunestyre vedtok rett før jul i fjor at det skal innføres eiendomsskatt for alle typer eiendommer fra 1. januar 2016.

16 menn og kvinner ute på jobb

16 takstmenn og takstkvinner er allerede ute i marka for å måle størrelse og vurdere kvalitet på hele kommunens bygningsmasse.

Jeg skal ikke diskutere eiendomsskatt. Jeg skal måle.

Terje Teigen

Det har vært eiendomsskatt på verker og bruk tidligere. Nå skal hyttene og husene vurderes på nytt. Takstmennene vurderer ikke hvor mye hytta er verdt. Det gjør skattetakstnemnda etterpå.

– Vi ser på hyttene hvordan de ser ut utvendig, måler dem opp utvendig med en laser og tar bilder. Vi vurderer ut fra kvaliteten på hytta og når den er bygget, forteller Teigen.

Ingen sure miner

En hytte som skal takseres på Karistøltangen på Haugastøl.

Det er mange hytter som skal takseres i Hol innen året er omme, som denne hytta på Karistøltangen på Haugastøl.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Begge sier at de føler seg velkommen når de kommer rundt.

– Det er klart at eiendomsskatt er diskutabelt, men jeg skal ikke diskutere det. Jeg skal bare måle, sier Teigen.

De måler så nøyaktig de kan. Med seg har de et nettbrett, og de legger inn alle dataene i en app.

– Vi måler konservativt. Det vil si at vi heller måler litt for lite enn for mye, forteller Teigen.

Bettina Husebø er en av de mange hytteeierne på Karistøltangen. Hun er positiv til at hytta hennes skal takseres.

– Vi må jo bidra til fellesskapet. Jeg skjønner at kommunen må ha inn midler for å klare seg, sier hun.