Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: Leder av ettersøkningsgruppa for elg i Flå, Kjell Sevre, synest 130 elg er et forferdelig høyt tall. Reporter Gunnar Grimstveit
- Buskerud: Hallingdal
Dette er et dramatisk høyt tall, sier Kjell Sevre som de siste årene har ledet arbeidet med ettersøking av påkjørte elger i Flå. - Dette er det verste året jeg har opplevd siden jeg begynte i denne jobben i 1992, sier Sevre.
Det er store verdier også som går tapt når elgen treffer tog. - Det har jo hendt at elgen har blitt truffet på steder på kroppen som gjør at vi kan spise kjøttet. Noen ganger finner vi biter som på det største er store som to knyttnever spredt over store områder. Dette blir det ikke mat av, mener Sevre.
Denne vinteren har Bergensbanen vært rene dødsmaskinen for elgen. Hele 130 elger er drept av toget på strekningen Oslo-Bergen. De aller fleste av disse er drept i Hallingdal. Verst i dalen er Flå, den aller minste kommunen, der hele 40 elger har måttet bøte med livet foran toget. Kjell Sevre som blir utkalt hver gang en elg er påkjørt sier det vanligvis er et grusomt syn som møter ham på ulykkesstedet.
De ihjelkjørte elgene hadde vært mye verdt hvis de hadde fått leve til høstjakta, sier skogbrukssjef Ola Akervold i Flå. - Den totale 1. håndsverdien på elgkjøttet som havner i pukken på Bergensbanen er nærmere 600 000 kroner. Det er klart det er mye penger sier Akervold.
Ola Akervold, Kjell Sevre
Kjell Sevre har sin teori om hvorfor elgen trekker til den farlige jernbanelinja. Det er alt for mye vegetasjon mellom jernbanegjerdene, noe Jernbaneverket nå må rydde opp i for å unngå så mange togdrept elg. - Elgen beiter langs sporet på småfuruene. Og når det er mye snø er det lett for elgen å ta seg fram på jernbanesporet, mener Sevre.