- Vegvesenet må feie for egen dør

Det mener leder i Norges Taxiforbund i Buskerud, Kjell Andersen.

Veiarbeid Kjelstad i Lier

Veiarbeider pågår ved Kjelstad i Lier.

Foto: Johan Andreas Hætta / NRK

Bakgrunnen er at arbeidere nesten blir meiet ned langs veiene hvor arbeider pågår fordi bilister holder en altfor høy fart.

Les mer om dette her: – Skulle nesten tro det er Formel 1

Taxisjåfør Kjell Andersen, mener imidlertid at Statens vegvesen også har en vei å gå – nemlig å rydde opp i skilting både under og etter arbeider.

– Det er dette her med respekt for skilting. Etter at veiarbeidet er slutt for dagen skal skiltene vendes, og det er entreprenørene sin plikt til å gjøre det og det er vegvesenet sin jobb å følge opp at det blir gjort.

Kjell Andersen

Leder for Norges Taxiforening i Buskerud, Kjell Andersen, mener Statens vegvesen også bør skjerpe seg.

Foto: Privat

Store konsekvenser

Konsekvensene kan bli at folk som ferdes langs veien, mister respekt for skiltene.

– Folk mister fullstendig respekten for skiltingen og man skjønner jo ikke hvorfor skiltene er satt opp hvis det ikke pågår arbeider lenger. Det må jo være forståelig hvorfor det er satt ned til redusert hastighet. Hvis ikke bilistene forstår hvorfor det er nedsatt hastighet så gir de blaffen og kjører på.

Andersen har opplevd dette en rekke ganger gjennom sin jobb som yrkessjåfør. Ofte er det heller ikke skilter som opphever nedsatt fart eller som sier noe om hva farten faktisk er. Dermed blir man kanskje liggende i unødvendig kø fordi bilistene blir usikre på hvilke fartsgrense som gjelder.

Kan bli bedre

– Det er helt sikkert riktig at vi kan bli enda bedre på dette, sier prosjektleder hos Statens vegvesen, Tore Braaten.

Han forteller at det er et stort regelverk som gjelder ved skilting. Det er såpass komplisert at de som skal ha ansvaret for skiltingen under ulike prosjekter må godkjennes igjennom kurs.

– Det er for eksempel forskjell på hvordan man skilter. Noen steder har høyere risiko og dermed vil sperringene bli opprettholdt hele døgnet. Hvis man imidlertid rydder veien helt, skal man fjerne skiltene.

Vegvesenet har også flere samarbeidspartene, dermed er det ikke alltid vegvesenet har hovedansvaret. Da har de kun godkjent varslingsplanene i forkant av prosjektet.

En person er ansatt på heltid til å følge opp de ulike prosjektene.

– I forhold til oppheving av nedsatt fart er det første gjentaksskilt etter nedsettingen som gjelder.