Hopp til innhold

- Vært mye gratis arbeid

– Det er en ganske håpløs situasjon. Vi har i dag fått beskjed om at det ikke er noe videre drift, det sier sjåfør i Norwegian on Wheel (NOW) Jan Lebesby.

Nye "flybusser"

Selskapet Norwegian on Wheels måtte i dag sette av passasjerer.

Foto: Ingar Andreassen

De ansatte har i ettermiddag vært i møte med ledelsen. Lebesby kan også fortelle at de ansatte skulle hatt lønn i går, men at den aldri kom.

– Så fikk vi beskjed om at den skulle komme på mandag, men det fikk vi kontra beskjed om nå.

Norwegian on wheels innstiller

«Slaveavtaler»

Jan Lebesby

Sjåfør Jan Lebesby syns det er tungt å se at firmaet ikke lenger kan drives.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Han beskriver tiden i NOW som krevende.

– Det har vært slitsomt, med mye gratis arbeid. Vi ville hjelpe firmaet opp, og det er tungt å se at det nå går ned, sier Lebesby.

I bransjen har det i det siste gått rykter om svært dårlige arbeidsavtaler, nærmest «slaveavtaler» for de ansatte. Det er Lebesby tildels enig i.

– Ja, i og med at vi har hatt flat lønn, så har vi jo det. Vi har ikke hatt noe tariff lønn, og ikke noe overtidsbetaling. Vi organiserte har jobbet med å få det til, men med så kort tid i firmaet ble det vanskelig, sier Lebesby.

Ifølge han er 22 av rundt 90 sjåfører i NOW fagorganisert.

Hva gjør du nå?

– Det vet jeg ikke.

Bra kundegrunnlag

Ifølge administrerende direktør i selskapet, Terje Bulling, skyldes konkursen at de har vært for dårlige til å beregne kapitalbehovet.

– Kundegruppene har vært utrolig bra, med opp mot 1400 kunder om dagen, men det er en kostnadskrevende operasjon å få opp inntekten, og etterhvert ble utgiftene så store at vi måtte innstille, det er årsaken, sier Bulling til NRK like etter møtet med de ansatte.

Gikk tom for diesel

Terje Bulling

Adm.dir. i NOW Terje Bulling innrømmer at det har vært for dårlige til å bergene kapitalbehovet.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Tidligere i dag satte NOW av passasjerer underveis på turen.

– Det er selvsagt veldig beklagelig, men vi gikk rett og slett tom for diesel, og måtte sende kundene til andre transportmidler, sier Bulling.

Selskapet har den siste tiden vært på jakt etter mer egenkapital, og hadde inntil fredag kveld en emisjon på plass.

– Da de trakk seg ut, hadde vi ikke noe annet valg enn å si at dette klarer vi ikke.

Bedre timeavtaler

Når det gjelder ryktene om svært dårlige arbeidsavtaler, sier Bulling at dette er noe det er har vært åpenhet om.

– Vi har hatt fastlønnsavtaler, hvor de har hatt bedre timeavtaler enn tariff. Det har vi vært åpne om på møter med de ansatte.

Selskapet blir nå begjært konkurs, og fra mandag av skal en bobestyreren ta situasjonen videre.

– Bobestyrersystemet vil også sørge for at de ansatte får lønnen sin, sier Bulling.

Han vil ikke ut med hvor mye penger NOW har kostet, men innrømmer at det har gått med betydelig summer.