Den 92,8 km lange Numedalsbanen blei offisielt åpnet i 1927. Banen blei nedlagt i 1988.
Rollag kommune og Nore og Uvdal frykter at fredingen av Numedalsbanen skal bli dyrt for kommunene.
Dersom banen blir fredet etter bestemmelser i plan- og bygningsloven, åpnes det for et kommunalt ansvar for drift og vedlikehold.
Leder av utvalget for næring, miljø og ressurs i Rollag kommune, Sigurd Storemoen, synes det er galt å overføre dette ansvaret på kommunene.
- Har ikke råd
- Vi har ikke råd til dette, sier Storemoen.
Forberedelsene til vern eller fredning av Numedalsbanen er i gang, og denne uka skal både Nore og Uvdal og Rollag kommuner avgi sine høringsuttalelser.
Numedalsbanen blei midlertidig freda i 2001 fordi banen er av stor historisk verdi.
Jernbaneverket som eier Numedalsbanen er pålagt å lage en verneplan.
I et planforslag som nå er på høring legger Jernbaneverket opp til at Numedalsbanen gis vernekategori B, etter bestemmelser i plan og bygningsloven.
Lokalt ansvar
Det åpner for lokalt ansvar for drift og vedlikehold.
Det sterkeste vernet banen kan få, er kategori A etter lov om kulturminner. Slik fredning er å foretrekke, mener fylkeskonservator Geir Helgen.
- Jeg ville helst ha en fredning etter kulturminneloven. Det er det eneste som holder, sier fylkeskonservatoren.
Senioringeniør Terje Hauger i Jernbaneverket mener fredning etter Kulturminneloven gir Numedalsbanen et for sterkt vern.
- Kulturminneloven mest egnet
- Slik vi har sett det så er kulturminneloven mest egnet til det vi i dag kaller rene museumsbaner, og det er ikke Numedalsbanen i dag, sier Hauger.
Jernbaneentusiast Knut Jarle Berg i Numedalsbanens venner liker ikke den strategien som Jernbaneverket legger opp til.
- Det innebærer jo det at det er kommunene som i store grad må bære utgiftene, sier han.
- Sterkere vern
- Kunne vi fått vernet banen etter kulturminneloven, vil det etter vår mening gi banen et sterkere vern, sier han.
Hvis Numedalsbanen blir freda etter Kulturminneloven, og Jernbaneverket fortssatt er eier, er det også Jernbaneverket som skal ha regninga for drift og vedlikehold, innrømmer Terje Hauger.
- Ja, da er det vårt ansvar, avslutter Terje Hauger.