NRK Meny
Normal

- Mafiametoder i Drammen Taxi

Tre tidligere ansatte i Drammen Taxi står fram og forteller om et miljø de beskriver som preget av frykt, drapstrusler og utrenskning. - Mafiametoder, sier tidligere daglig leder, Glenn Hole.

Glenn Hole, tidligere leder i Drammen Taxi

Glenn Hole var tidligere daglig leder i Drammen Taxi. Nå bærer han voldsalarm, etter flere drapstrusler.

Foto: Vegard Flatebø / NRK


– Det er det verste jeg har vært med på som næringslivsleder. Mafiametoder, vil jeg karakterisere det som.

Glenn Hole, tidligere daglig leder i Drammen Taxi

- Det er det verste jeg har vært med på som næringslivsleder, sier Glenn Hole, tidligere leder i Drammen Taxi.

Foto: Vegard Flatebø / NRK

Glenn Hole er tidligere daglig leder i Drammen Taxi. Han forteller at han er blitt drapstruet tre ganger. Den siste trusselen skal ha blitt fremsatt for kort tid siden, Hole valgte å gå til politiet. Nå har han voldsalarm, for andre gang. Den tidligere daglige lederen sier at drapstruslene kan knyttes til dagens ledelse i taxiselskapet.

– De kan det, ja. Men det vil ikke være riktig av meg å gå i detaljer om det, sier Hole.

– Ukjent for meg, sier Khalil

Asif Khalil, som er daglig leder og styreleder i Drammen Tax, sier at dette er helt ukjent for ham.

– Dette er helt ukjent for oss, at det har vært en situasjon der noen har følt at de er blitt drapstruet. Dette er ting de må gå til politiet med, det er politiet som må ta hånd om en slik trussel, sier Khalil.

Asif Khalil

- Dette er helt ukjent for meg, sier Asif Khalil, som er styreleder og daglig leder i Drammen Taxi.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Glenn Hole, tidligere daglig leder i Drammen Taxi, beskriver de metodene som blir brukt av ledelsen i selskapet som mafiametoder. Hva sier du til det?

– Det er en påstand som jeg ikke kjenner meg igjen i. Det får han svare for selv. Det er han som har vært daglig leder i selskapet, sier Khalil.

– Hva tenker du om at også Arbeidstilsynet har anmeldt dere på grunn av denne trusselsituasjonen?

– Vi kjenner oss ikke igjen i det som har kommet fram i media om trusselbildet. Vi var ikke engang klar over at vi var anmeldt. Vi jobber nå systematisk med å rydde opp. Vi har sagt klart og tydelig at vi har hatt dårlige rutiner i selskapet, og dette jobber vi med, sier Khalil.

Sier han også ble truet

Glenn Hole er bare én av tre tidligere, sentrale ansatte som nå for første gang velger å stå fram og fortelle om hvordan de opplevde arbeidsforholdene i Drammen Taxi.

En annen som nå forteller om hvordan det var å jobbe i Drammen Taxi, er tidligere trafikkleder, Pål Stenstad. Han sier at også han har vært truet på livet.

Pål Stenstad, tidligere trafikkleder i Drammen Taxi

Pål Stenstad, tidligere trafikkleder, har også voldsalarm.

Foto: Vegard Flatebø / NRK

– Jeg kan ikke gå inn på selve truslene, men jeg går med voldsalarm, sier Stenstad.

Politiinpektør Dag Einar Lyngås bekrefter i dag at politiet har fått flere anmeldelser av trusler i miljøet rundt Drammen Taxi. Lyngås sier at disse sakene nå er ferdig etterforsket, og ligger til vurdering hos påtaleseksjonen i Søndre Buskerud politidistrikt.

Taxi-truslene ferdig etterforsket

– Vi er nødt til å få disse sakene på vårt bord. Så må vi se på dette, sier Asif Khalil.

Hevder det skjer utrenskninger

NRK har kartlagt hvor mange som har sluttet i Drammen Taxi siden Asif Khalil for halvannet år siden skal ha startet prosessen med å overta kontrollen i selskapet hvor han nå er både styreleder, daglig leder og trafikkleder.

12 heltidsansatte av 22 årsverk i bedriften har fortalt at de enten har følt seg presset til å si opp, eller til å ta imot såkalte sluttpakker. I tillegg er flere sykemeldt, blant dem verneombudet og flere tillitsvalgte.

Tidligere trafikkleder Pål Stenstad kaller det utrenskning.

– Når så mange har slutta på så kort tid, så er dette en utrenskning, sier Stenstad.

Pål Stenstad, tidligere trafikkleder i Drammen Taxi

- Når så mange har slutta i Drammen Taxi, så er det utrenskning, sier tidligere trafikleder Pål Stenstad.

Foto: Vegard Flatebø / NRK

– Det er noe jeg ikke kjenner meg igjen i, sier Asif Khalil.

– Jeg er styreformann fra april i år, og kan bare si at jeg har tidligere vært to år som styremedlem. Utover det, så er det noe styret må svare for. Jeg går ikke inn i enkeltansattes forhold. Dette er ikke tid eller sted for å gjøre dette i media. Jeg forholder meg til sakens faktum, at noen har sluttet av egne årsaker, andre har sluttet av ulike årsaker, sier Khalil.

Sluttpakke til æresmedlem

Drammen Taxi omsatte ifjor for drøyt 120 millioner kroner, og kan feire 100-årsjubileum i 2014.

Tore Klyve Andersen er en av veteranene i det tradisjonsrike selskapet. Han har vært knyttet til Drammen taxi siden 1966, som løyvehaver, sjåfør og styreleder. I ti år var han styreleder. Nå er han ute. Det skjedde i november i fjor.

– Jeg fikk greie på at styret ville at jeg skulle avslutte mitt arbeidsforhold der. Resultatet av det ble at det ble inngått en avtale som jeg ble fornøyd med. Da sluttet jeg.

– Ble du presset ut av Drammen Taxi?

– Jeg fikk som sagt en avtale som jeg var godt fornøyd med, og sluttet.

– Hva synes du om det som skjer i Drammen Taxi nå?

– Jeg synes det er veldig trist, ikke bare for Drammen Taxi, men for hele drosjenæringen. Den mister antakelig tillit hos publikum, og det er trist, sier drosjeveteranen.

Tore Klyve Andersen

Taxiveteranen Tore Klyve Andersen fikk vite at styret ville han skulle slutte.

Foto: Vegard Flatebø / NRK