Yaw Amoako-Addo. Foto: HiBu
- Lærere gjør for lite for å integrere innvandrerbarn i det norske samfunn. Det sier førsteamanuensis Yaw Amoako-Addo ved Høgskolen i Buskerud.
- Foreldremøter på norsk måte er helt ukjent for mange. Derfor må lærere reise hjem til innvandrerforeldre eller ringe dem for å forklare at det er viktig å være med på aktivitetene ved skolene, mener han.
Obligatorisk norskopplæring er ikke er nok for å få til integrering, mener Yaw Amoako-Addo.
Ved Fjell skole i Drammen jobber Unni Helland som lærer. I klassen hennes er det bare 23 barn. Bare 6 av disse er etnisk norske.
Hun ringer innvandrerforeldre for å forklare dem hvor viktig det er at de følger opp barna sine på skolen.
Hun engasjerer tolker for å være med på foreldremøter slik at innvandrerforeldre kan få uttrykt seg. Hun mener lærere må gjøre denne jobben.
Helland er sterkt uenig med Amoako-Addo at norsk ikke er den viktigste faktoren til at innvandrerbarn integreres i det norske samfunn.
Hun mener også at innvandrerforeldre selv må ta en stor del av ansvaret for at barna deres lærer norsk og får norske venner.