Flere nordmenn lytter på radio enn på TV. Ny og mer presis elektronisk måling av nordmenns radiovaner viser at vi lytter mer på radio enn vi før har vært klar over. Over tre millioner hører på radio en vanlig dag og NRK P1 er Norges suverent største radiokanal med over 2 millioner lyttere alene.
- Dette er en stor dag for norsk radio. De nye og mer presise lyttertallene viser at radioen faktisk har en enda sterkere posisjon som medium i det norske samfunn enn tidligere målinger har vist. Videre er dette en gledens dag for NRK. Vi er svært glade for at allmennkringkasteren NRK stadig er et førstevalg for norske radiolyttere i en stadig tøffere konkurransesituasjon, sier radiosjef Øyvind Vasaasen i NRK.
Over halve Norge P1-lyttere
Han viser til NRK P1 alene har over halvparten av alle nordmenn over 12 år som lyttere, tallene bekrefter at NRK P3 har et meget godt grep om de unge lytterne og stadfester NRK P2s unike posisjon som kulturkanal, ikke bare i norsk, men også europeisk sammenheng.
- Dette viser at våre basiskanaler gjør det meget godt i en tøff kommersiell konkurranse. I tillegg har vi våre nisjekanaler som ikke omfattes av de nye målingene. Dermed får vi bekreftet at NRKs radiotilbud står meget sterkt i et stadig bredere radiomangfold her i landet, sier Vasaasen.
De nye målingene stadfester at NRK P1 er den store og brede radiokanalen for folk flest i Norge. Hele 52 prosent eller over to millioner nordmenn lytter til P1 en vanlig dag. De nye målingene viser også at NRK P3 har en meget stor oppslutning blant unge under 25 år. De nye tallene stadfester også at NRK P2 står meget sterkt som kulturkanal og har svært bevisste lyttere.
Distriktssendinger og Nitimen mest populære
Distriktssendingene på NRK P1 er en lyttermagnet. Hele 1,3 millioner norske radiolyttere er innom morgensendingene fra distriktskontorene. Nitimen befester sin stilling som Norges mest populære enkeltprogram med over 1 million lyttere. De nye målingene viser også at gudstjenesten i NRK P1 for eksempel i snitt har rundt 500 000 lyttere og i påska lyttet over en million til Påskelabyrinten i NRK P1.
De siste ukene er et representativt utvalg på rundt 400 nordmenn utstyrt med en liten elektronisk måler som fanger opp all kodet radiolyd. Samtidig sendes det et kodesignal sammen med radiolyden som gjør at radiomåleren identifiserer den enkelte kanal. Dermed kan man registrere radiolytting mye mer presist enn tidligere da lyttertallene var basert på hva folk husket hva de hørte på radio dagen før.
Radioen står på 2 timer og 5 minutter
De nye, mer presise målingene viser at lyttertiden er noe kortere enn tidligere antatt, men stadfester at nordmenn bruker mye tid på radiolytting.
Blant de som lytter på radio er gjennomsnittelig lyttertid 2 timer og 5 minutter. P1-lytterne er de mest trofaste og lytter i snitt bortimot to timer på egen kanal hver dag. Lyttertid registreres nå helt ned på minuttnivå, mot 15 minutters intervaller ved de tidligere målingene.
De nye elektroniske målingene registrerer absolutt alt av radiolytting. Også ”ubevisst” eller ”passiv” radiolytting. Det vil si radiolytting når du sitter hos frisøren, tannlegen, kjører buss eller taxi. Det fører til at flere radiolyttere registreres innom flere kanaler enn tidligere.
Fakta antall radiolyttere
Totalt antall
en vanlig dag 3 245 000 lyttere (83,5 %)
NRK-lyttere 2 331 000 lyttere (60 %)
NRK P1 2 029 000 lyttere (52,2 %)
NRK P2 352 000 lyttere (9,1 %)
NRK P3 423 000 lyttere (10,9 %)
P4 1 295 000 lyttere (33,3 %)
Kanal 24 439 000 lyttere (11,3 %)
Storbyradioene 497 000 lyttere (12,8 %)
Lyttertid (blant de som lytter på radio)
Totalt lytter en norsk radiolytter 2 timer 5 minutter på radio en vanlig dag
NRK P1 1 time og 50 minutter
NRK P2 1 time
NRK P3 39 minutter
P4 1 time og 19 minutter
Kanal 24 50 minutter
Storbyradioen 41 minutter
(Basert på PPM-tall – elektronisk måling - uke 17, 2006. Målingene omfatter personer over 12 år – 1 prosent = 38 870 personer. Lyttertid blir i de nye målingene registrert på minuttnivå. Tallene over gjelder lyttertid blant de som lytter på radio. Målingene omfatter alle PPM-kodete radiosendinger – anslagsvis 95 prosent av all radiolytting i Norge. NRKs nisjekanaler som NRK Alltid Nyheter og de fleste lokalradioer er ikke kodet og ikke omfattet av de nye PPM-tallene)
En stor dag for norsk radio: Forskningsleder Knut Arne Futsæter i TNS Norsk Gallup kan nå enda mer presist måle radiolyden Øyvind Vasaasen i NRK og andre sender ut. (Foto: Jon-Annar Fordal)