NRK Meny
Normal

Thoresens nye cellokonsert

I ni år har Lasse Thoresen hallusinert om sin nye cellokonsert. På torsdag urframfører Truls Mørk og Oslo Filharmoniske Orkester "Reise gjennom tre daler".

Lasse Thoresen
Foto: Lisbeth Risnes (MIC)

Torsdag er det duket for storstilt urframføring i Oslo Konserthus. Truls Mørk og Oslo Filharmoniske Orkester spiller Lasse Thoresens nye cellokonsert, og konserten overføres direkte i NRK P2 og sendes også ut til USA, Australia, Korea og flere europeiske land via EBU.

Cellokonserten har tittelen "Reise gjennom tre daler", men det er ikke naturskildringer det handler om, forteller komponisten.

- Dal er en metafor for en sinnstilstand, en grunnstemning du er i i en fase av livet. Du kan ikke se hva som er på den andre siden, å være i en dal betyr at du har en horisont som er begrenset. Så kommer det overganger til andre perspektiver, som man ikke ante noe om nede i dalen.

Liker ikke kvarttoner

I den nye konserten har Thoresen skrevet inn kvartttoner, altså toner som ligger mellom de svarte og hvite tangentene på klaviaturet. Disse er ikke solisten Truls Mørk så begeistret for.

- Jeg hører ikke disse tonene som kvartttoner, men som falske toner i en tonal og harmonisk sammenheng. Det er nok min klassiske skolering som gjør dette, og det fører til at jeg ikke liker dem så godt, sier Mørk. Nå er han spent før konsertens møte med publikum.

- Jeg er alltid spent når nye verk skal møte et publikum. For meg er det at musikken kommuniserer med publikum den ytterste testen på om verket holder, det er ikke nok at musikken fungerer for komponisten og utøveren, sier Mørk.

Hør: Truls Mørk om Thoresens cellokonsert

Ni år siden Mørk spurte

Cellist Truls Mørk

Cellist Truls Mørk framfører cellokonserten med Oslo Filharmoniske Orkester - ni år etter at han spurte Thoresen om å skrive.

Foto: Presse

Når Truls Mørk og orkestret vandrer gjennom dalene på torsdag, kan det også kalles slutten på en lang reise - det er nemlig hele ni år siden cellisten spurte komponisten om å skrive en konsert for ham.

- Men planene trakk ut, og etter tre år hadde jeg gitt opp at det skulle bli noe av konserten. Etterhvert kom den franske Presence-festivalen inn i bildet, men det ble ikke noe av der heller, forteller Thoresen. Til slutt ble det Oslo Filharmonien som bestilte verket.

- Jeg har hatt store opp- og nedturer undervegs. Jeg har ikke skrevet på konserten i alle disse årene, men jeg har nok fabulert og hallusinert om den i mange år, sier han. Musikken har forandret seg, men noe er intakt fra de første hallusinasjonene, sier Thoresen.

Ommøblerer hele orkesteret

For å løfte fram cellosolisten har Thoresen ommøblert orkesteret og kuttet kraftig ned på antallet fioliner.

- I mange cellokonserter drukner solisten i instrumentene rundt. Jeg har derfor satt et lite orkester på ni instrumenter rundt solisten i 1. sats. I løpet av konserten kommer flere og flere instrumenter i spill. Men jeg har redusert antallet fioliner radikalt, til et lag på åtte stykker, for at de ikke skal stjele rommet fra celloen.

- Jeg har også endret orkesteroppstillingen, og laget et blåserkor som er skøvet fram i oppstillingen, mens strykerne må bakover. Så her får podieinspektøren svette, forteller Thoresen.

Spor fra fiolinkonsert

Tidligere har Thoresen skrevet en dobbeltkonsert for to cellier, men i solokonserten har han heller hentet fram igjen musikalsk materiale fra fiolinkonserten han skrev for Stig Nilsson. Mange år etter urframføringen hørte Thoresen sin egen fiolinkonsert på ny, denne gang spilt av franske Hélène Collerette i Paris.

- Jeg ble slått av den, og fikk også litt prestasjonsangst, og tenkte at jeg måtte gjøre cellokonserten like fin. Jeg fikk lyst til å basere denne nye konserten på en akkord derfra. Jeg har laget et system jeg kaller spektrotonalitet, der noe i klangen ligger fast, men det forflyttes. Sonoriteten kan formeres på mange måter, og er sentral i hele stykket. Jeg tematiserer også glissandoet, den glidende tonen.

Spent på Mørk

Nå er komponisten spent på hvordan Mørk vil spille den nye konserten.

- Ja jeg er veldig spent på på det. Dette er jo musikk som utfordrer den tradisjonelle måten å bruke instrumentet på. Men jeg har har prøvd det ut før, med fiolinist Stig Nilsson som dialogpartner.

Hør intervju med solist og komponist i Musikk i brennpunktet onsdag klokka 21.03 og konserten torsdag klokka 19.30 i NRK P2.