Tallene viser at P4 har tapt markedsandeler og Kanal 24 har fått et svært dårlig fotfeste hos de norske radiolytterne. Ved siden av NRK er det bare lokalradioene som har en positiv utvikling.
Nitimen med Karin Wetlesen og Hans-Petter Jacobsen er stadig Norges mest populære radioprogram og NRK P1 er stadig landets mest populære radioprogram viser lyttertallene for 1. kvartal 2004. (Foto: Gorm Kallestad/Scanpix)
Ikke mistet noen
Kvartalsrapporten viser at NRKs radiokanaler ikke har mistet en eneste lytter etter at det norske radiolandskapet endret seg kraftig ved årsskiftet. Totalt taper NRK verken i daglig dekning eller markedsandeler sammenlignet med 1. kvartal 2003. Det er oppsiktsvekkende etter at en ny riksdekkende radiokanal kom på lufta fra årsskiftet og NRK dermed har to kommersielle konkurrenter å bryne seg på.
- NRK gjør det bedre enn forventet. P4 begynner å nærme seg nivået vi trodde de ville falle ned på, og Kanal 24 gjør det vesentlig dårligere enn vi trodde, sier radiosjef Nils Heldal i NRK.
De første kvartalstallene fra TNS Gallup stadfester trenden som har vært å se i de ukentlige radiotallene. Mens de ukentlige tallene bygger på til dels spinkle tallgrunnlag er det et bredt og solid grunnlag som ligger bak kvartallstallene. Det har derfor vært stor spenning knyttet til hva de første kvartallstallene ville fortelle.
NRK P1 suverent største radiokanal
NRK P1 har på hverdager samme oppslutning som i fjor 39 prosent eller 1,5 millioner lyttere. NRK P2 har 8 prosent og NRK Petre 9 prosents oppslutning – også det de samme som året før. P4 har gått ned fra 28 prosent i fjor til 24 i år, mens Kanal 24 har karret til seg 7 prosent.
Lokalradioen har 16 prosents oppslutning. Det samme som i fjor, men da var Radio 1 Storbyradio med i tallene slik at lokalradioen reelt også har økt sin oppslutning.
- I en tid hvor konkurransen om lytterne blir stadig hardere er det flere som velger NRK. Det er oppsiktsvekkende, og lytterne gir oss en tillit som er inspirerende, sier Heldal.
Hviler ikke på laurbærene
Selv om NRK-kanalene gjør det svært bra føler ikke Heldal at NRK er i noen forsvarsposisjon. – Nei, vi er stadig i en angrepsposisjon. Vi har spenstige ting på gang og vi skal absolutt ikke hvile på laurbærene selv om de første kvartalstallene er veldig hyggelig lesning for oss. Vi videreutvikler radiotilbudet kontinuerlig, sier radiosjef Heldal.
Fakta om radiolytting 1. kvartal 2004
3.651.000 personer lyttet på radio i løpet av en gjennomsnittlig uke i 1. kvartal 2004.
2.889.000 personer lyttet på NRK (totalt). 2.247.000 personer P1, 883.000 personer på P2 og 1.083.000 personer på Petre.
1.886.000 personer lyttet på P4, og 1.043.000 personer på Kanal 24. Lokalradioene samlet totalt 1.485.000 personer og Radio 1 Storby 642.000 personer.
I prosent lyttet 71 på radio på en gjennomsnittlig dag (alle ukedager – mandag - søndag) i 1.kvartal 2004. 47% lyttet på NRK (totalt). 37% P1, 7% på P2 og 8% på Petre. 23% lyttet på P4, og 6% på Kanal 24.Lokalradioene samlet totalt 14%, og Radio 1 Storby 6%.
Blant de som lyttet på radio var lyttertiden på 207 minutter en gjennomsnittlig dag (alle ukedager) i 1. kvartal 2004. NRK P1 lytterne bruker mest tid på sin kanalen med 189 min. P4-lytterne bruker 163 min., lokalradio 121 min., NRK Petre 120 min, Kanal 24 115 min. og NRK P2 110 min..
NRK P1 har 47% av den samlede tiden som brukes på radio, P4 24%, lokalradio 11%, NRK Petre 7% og NRK P2 5 %.
Bakgrunn for rapporten
I 1.kvartal 2004 er det gjennomført 16.035 intervju.
Det blir gjennomført ca. 175 intervju pr dag og 60.000 i løpet av et år med personer som er 9 år eller eldre.
1 prosent av befolkningen svarer til 40.125 personer.
Radiolytting varierer normalt noe fra måned til måned og i løpet av året. Både fordi folk reelt endrer vaner, og fordi det er knyttet normale feilmarginer til målingene.
Feilmarginene ligger på rundt 0,4 - 1,0 prosentpoeng for daglig dekning for de ulike radiokanalene på landsbasis.