Hopp til innhold

Solistene bar ”Skapelsen” i Domen

Haydns oratorium fikk en slagkraftig framføring på Olavsfestdagenes andre dag. Sammensatt kor og orkester sprikte litt, men ble løftet av solister med innlevelse. Dirigent var en av Nidarosdomens tre domkantorer, Vivianne Sydnes.

Vivianne Sydnes
Foto: Torkil Baden / NRK

Vignett anmeldelse
Foto: NRK

Konsert i Nidarosdomen 29. juli kl.19 under Olavsfestdagene.
Skapelsen, oratorium av Joseph Haydn
Solister: Mari Eriksmoen, Joshua Ellicott og Johannes Weisser
Kor Olavsfestdagene og Schola Cantorum fra Gdansk, Polen.
Norsk barokkorkester
Dirigent: Vivianne Sydnes
Direkte sending i P2
Gjentakelse av konserten 30. juli med mulighet for publikums deltakelse i 5 korsatser som ”Sing a-long”.

På olsokvelden var nærmere tusen mennesker andektig og begeistret til stede i Nidarosdomen til Haydns overflødighetshorn av musikk.

Skildringen av hvordan verden ble til bygger i stor grad på det første kapitlet i Bibelen. Noe oppleves nå som gammeldags, som Evas underdanige vilje til å adlyde Adam. Men hyllesten til skaperverket og all naturlyrikken går rett inn i moderne miljøbevissthet.

Stunt

Mari Eriksmoen

Sopransolist Mari Eriksmoen

Foto: Torkil Baden / NRK

Det er ikke bare bare å sette sammen 80 sangere og 40 musikere og 3 solister fra alle verdenshjørner. Slagkraftig blir det alltid, men det finslepne trenger mer enn et par dagers samspill.

I Nidarosdomens rommelige akustikk smelter alt sammen i større grad enn gjennom P2-mikrofonenes nådeløse avsløring. Men også i kirkerommet var det merkbart at prosjektet var et stunt.

Sprø og delikat

Norsk barokkorkester var for anledningen sammensatt av ekspertise fra mange land. Frasering i 1700-tallsmusikk kan være så mangt, og omstendighetene ga ikke dirigenten Vivianne Sydnes anledning til å gjennomarbeide og smelte sammen til et maksimalt nivå.

Joshua Ellicott

Tenorsolist Joshua Ellicott

Foto: Torkil Baden / NRK

Men det var allikevel en stor glede å lytte til mange fine prestasjoner fra solister og hele orkesteret, også til den mer sprø og delikate klangen som de historiske instrumentene gir i forhold til moderne instrumenter.

Polsk

Kjernen i koret var det gjestende polske Schola Cantorum, som utgjorde tredjeparten av koret, for øvrig sammensatt lokalt.

Vivianne Sydnes slapp seg mer løs mot slutten av framførelsen, men hun fremstår ikke som verdens mest dynamiske dirigent. Hun kan løfte og inspirere betydelig mer.

Hun har åpenbart mer ekspertise med kor enn med orkester, og koret ble da også samlet til velklingende innsats, ikke minst i de barokkinspirerte korfugene.

Forbilde Händel

Johannes Weisser

Barytonsolist Johannes Weisser

Foto: Torkil Baden / NRK

Det beste med framførelsen var de fine solistene, Mari Eriksmoens inntagende koloratursopran, engelske Joshua Ellicotts blanke tenor, og særlig Johannes Weissers inntrengende og varme baryton.

Haydn har plassert hovedtyngden av stoffet hos solistene, i større grad enn hos sitt forbilde Händel, og den tyngden bar de da også.

Intens

Allerede fra første tone, i den mystifiserende skildringen av hvordan alt begynte, ble vi fascinert av Weissers tolkning. Hans baryton er ikke overveldende voluminøs, men tolkningen er intens og full av nyanser.

”Skapelsen” er nesten opera, og solistene bidro til at dette ble velklingende musikkdramatikk.

Haydns Big Bang - mer om "Skapelsen"