- Vi er veldig takknemlige for alle tilbakemeldingene vi får om P1-musikken og bruker de bevisst i jobben med å finne den ”riktige” P1-musikken, sier musikkprodusent i NRK P1, Sola Jonsen.
At en og en halv million fortsetter å høre på NRK hver eneste bidige dag tar han som en god indikasjon på at radiolytterne liker det de hører. – Hvis ikke hadde de vel skrudd over til en annen kanal, satt på en CD eller slått av radioen, sier Sola.
Musikken i de ulike distriktssendingene, Norgesglasset, Kveldsåpent og Nattradioen er det i hovedsak Sola er engasjert av NRK P1 til å finne fram til. Sola er veldig opptatt av å finne en linje og rytme i den musikken han finner fram. Få til en god flyt. Åpningslåten etter nyhetene hver heltime betegner han som veldig viktig og setter på mange måter retningen for timen.
Henter fra P1-basen
Dure fram etter eget forgodtbefinnende er det liten anledning til. Trommeslageren fra DumDum Boys plukker ikke fra egen platesamling. All musikken hentes fra en samling på noen tusen melodier som utgjør P1-basen og hvor musikken i magasinprogrammer som Nitimen, distriktssendingene, Norgesglasset, Kveldsåpent, Helgestart og Nattradioen blir plukket fra.
I enkeltprogrammer som Hovigs hangar, Sangtimen og Salmer til alle tider står programlederen selv helt fritt i å velge akkurat den musikken som han selv vil.
I P1-basen er melodiene sortert etter en rekke kriterier. Norsk, norsk på norsk, gold (klassikere), silver, ny musikk o s v. Basen er stadig i forandring og melodier slettes og melodier kommer til. – Å vedlikeholde denne basen er et utrolig viktig arbeid og det er det mange som bidrar til. Av og til framstilles det som å bestemme musikken i P1 er et enmannsshow. Det er det ikke, dette er lagarbeid, presiserer Sola.
A-, B- og C-lister
NRK P1 har tre lister med nye låter som blir spilt oftere enn annen musikk i kanalen. Disse listene blir laget en gang i uka, og hver liste gjelder for én uke av gangen.
Sangene er valgt ut til å bli spilt mest i P1 denne uka. Platene på B- og C-lista spilles sjeldnere enn de på A-lista, men likevel oftere enn andre sanger som spilles i NRK.
Melodiene fra A-, B- og C-lista utgjør bare en liten del av det totale musikktilbudet i NRK P1 i løpet av ei uke, men disse melodiene spilles oftere enn andre låter den tida de står på listene.
40 prosent av sendetida i NRK P1 er musikk, 40 prosent av all musikk i kanalen skal være fremført av norske utøvere.
To norsk på norsk
En datamaskin er instruert til å komme med det første forslaget til den musikken som skal spilles i for eksempel Norgesglasset. Datamaskina har fått beskjed om en rekke kriterier å gå etter. Det skal være to norsk på norsk-melodier hver time, det skal være musikk fra A/B/C-listene (melodiene som spilles oftest uke for uke), det skal være gold-låter, ny musikk og så videre og så videre. Og datamaskina har også regler for hvor ofte den samme musikken skal spilles og ikke spilles.
- Nei da, egentlig heter jeg Hans Olav, men på fotballbanen ble det ”Hainn Sola” og siden har det vært Sola. Mora mi fikk beskjed om at det ikke jobbet noen Hans Olav her da hun skulle besøke meg.
- Utrolig godt å ha datamaskina til å komme med det første forslaget. Så vurderer jeg hva den har kommet fram til. Bytter ut, erstatter, endrer rekkefølgen, vet at den programlederen har den og den favorittartisten, passer på at det ikke blir fire syngedamer på rad, finpusser og finpusser. Jeg er opptatt av å finne en god rytme, en linje i musikken som spilles, men gjerne overraske lytteren litt også. Få han eller hun til å si – ”jøss hva var dette for noe – dette var fint”.
Gjør det for lytteren
Sola er veldig opptatt av å ha lytteren i fokus hele tida. – Det er for han eller hun at vi gjør alt dette. Uten en bevisst musikkpolitikk kunne vi ha spilt den samme Beatles-melodien igjen og igjen. Det er en terskel hvor folk blir lei av det også.
- Derfor jobber vi så mye med et variert og bevisst musikkvalg. Musikken er jo på mange måter limet i en radiokanal. Derfor er det så viktig at vi har et godt lim. En god P1-musikk i en god radiokanal som folk gjerne lytter til. Slik er det jo – NRK P1 har jo en unik posisjon og det er det morsomt å være med på å bidra til, sier Sola Jonsen.
Dumdum på fin is
Spille sjøl sørger han også at det blir tid til. Dumdum Boys er lagt på ”fin is” som han uttrykker det. Et nytt rockeband er han også ”svanger” med. Spilling blir det både i den ene og andre sammenhengen.
Musikkinteressen har vært der helt fra barnsbein. Som seksåring kjøpte han sin første plate. – Gilbert O’Sullivan, smiler Sola. Kicket fikk han med glamrocken og ”frelst” ble han da punken kom. – Da oppdaga vi at vi kunne starte band bare vi kunne tre gitargrep. I 1977 var han med på å starte punkbandet Tjoms and The Hamburgers. Så ble det Wannskrækk som ble til Dumdum Boys og hobbyen ble heltidsjobb og farvel med karrieren som bankansatt.
I kjølvannet av Dumdum Boys har han vært engasjert i en masse ulike band og NRK lokket ham til seg som musikkprodusent. Først i Petre, men etter hvert mer og mer for NRK P1.
– Petre var på mange måter enklere med en mye klarere målgruppe, mye tøffere jobb å finne den ”riktige” musikken til NRK P1, sier Sola.
- Dum Dum Boys er lagt på ”fin is, men kan raskt vekkes til live igjen, sier trommeslageren Sola Jonsen som for tiden er engasjert til å velge musikken til NRKs distriktssendinger, Norgesglasset, Kveldsåpent og Nattradioen.
Bevisst musikk
”Voksen popmusikk” er etiketten på musikken som NRK P1 spiller. Et like sammensatt begrep som programtilbudet og smaken hos alle lytterne. – Det viktigste er at vi har et bevisst forhold til den musikken vi spiller. Så har vi en regel om at minst 40 prosent av sendetid skal være musikk og at minst 40 prosent av den igjen skal være norsk musikk. Å få til nok norsk på norsk er rett og slett vanskelig nå som det utgis så lite norskspråklig. En grense for ofte vi kan spille Øystein Sunde også, sier Sola.
Å være i musikkmiljøet, høre ordentlig på alle de CD-ene som strømmer inn til radiohuset på Tyholt i Trondheim, gå på konserter og festivaler, snuse rundt og oppdage nye arister og å lytte til andre radiokanaler som ligner P1 i andre land ser han som en viktig del av jobben som musikkprodusent. – Og å være seriøs i forhold til all den ris og ros som vi får. Hele tiden huske at vi spiller musikk for han eller hun der ute. Når jeg kan gi lytteren en god musikkopplevelse via radioen. Da har jeg gjort jobben min, smiler Sola Jonsen.