NRK Meny
Normal

Plass til flere i Risør!

Risør Kammermusikkfest er fremdeles stedet for å oppleve en unik intim kommunikasjon mellom topputøvere og publikum. Det har lenge vært trangt om plassene. Nå har 20-årsjubilanten plass til flere.

Risør Festival Strings
Foto: Liv Øvland

-Billettsalget har vært godt, sa avtroppende festivalsjef Turid Birkeland til den fremmøtte pressen onsdag, dagen etter en fullsatt åpningskonsert. Den viste en 20-årsjubilant med sine fremste attributter i behold. Risør Festival Strings spilte med både rått trøkk i Piazollas Le Grand Tango, og med en uredd, kollektiv innlevelse som løftet et ukjent verk som Exil! av Ysaÿe opp til noe alle i rommet kunne kjenne på virkningen av. Også onsdagens Haydn-symfoni nr 85 ga en livsnødvendig kammermusikalsk spontanitet til en gammel traver.

Færre tilstede

Men allerede da var det færre publikummere tilstede. Også de ettertraktede kveldskonsertene hadde plass til flere, og køene utenfor Risør Gamle Trekirke var ikke så lange som før. Kanskje tar det seg opp til helgen. Festivalen varer til søndag. Det er ingen gode grunner til å ikke fylle opp benkeradene.

Risørkonserter i NRK P2

Intimiteten preger topputøverne

Measha Brueggergosman

Measha Brueggergosman sang bl.a Mahler og Wagner.

Foto: Joy von Tiedemann

Publikum må kjenne sin besøkelsestid. I Risør får du klassiske topputøvere som må gi noe annet enn i store konsertsaler og på CD. Det er stort sett en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Den intime settingen og den avslørende, korte akustikken i Risør Gamle Trekirke er krevende, men også befriende ærlig. Den canadiske sopranen Measha Brüggergosman sang Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen usedvanlig dempet, men med et høynet kammermusikalsk presisjonsnivå som ga nye farger til musikken. Det hadde en øyeblikkelig effekt på publikum. Onsdag kvitterte hun med å våge enda mere i en spesielt nydelig og hudløs Wesendonck-Lied nr 3 av Wagner.

Personlig bønn

Årets Exil-tema går ikke i fella som en repertoarmessig tvangstrøye, men gir rom for noen av våre sterkeste følelser: melankoli, savn, munter annerledeshet og sår fortvilelse. Messiaens Kvartett til tidens ende ga en ny dimensjon til budskapet om evig lys fra en mørk konsentrasjonsleir. Musikerne har ingenting å gjemme seg bak. De lange soloene ble som personlige bønner. Særlig cellist Torleif Thedéen fikk frem en helhetlig intensitet i samspillet med den årvåkne pianisten Roland Pöntinen.

Andsnes får god erstatter

Henning Kraggerud

Henning Kraggerud blir ny kunstnerisk leder i Risør.

Foto: Observatoriet/Simax Classics

Det at Andsnes nå trekker seg fra den kunstneriske ledelsen bør heller ikke skremme noen vekk. I Henning Kraggerud har han fått en erstatter med mange av Risør-kvalitetene innenbords: høyt perfeksjonsnivå kombinert med risikovillig spontanitet i gjerningsøyeblikket. Det vil heller ikke skade at fiolinisten Kraggerud kan lede kammerorkesteret fra konsertmesterplass.

Risør fortsetter

Blant norske kammermusikkfestivaler har Risør den høyeste internasjonale posisjonen. De store stjernene trives så godt der at de nok kommer tilbake til de hvite trehusene i sørlandsbyen også i fremtiden. Dette bør gjelde også for publikum. I Risør skjer det hvert år noe unikt. Ses vi neste sommer?