Hopp til innhold
Anmeldelse

På vei oppover

I sin andre festival har Randi Wenche Haugen markert en oppadstigende kurve, både i programkvaliteter og i himmelvendthet.

Scent of Reunion

Kjærlighetssanger over landegrensene. I Vår Frue kirke presenterte Erik Hillestad ”Scent of Reunion” med musikere fra Iran, USA og Norge.

Foto: Arild Schei / Olavsfestdagene

Kommentar

En konsentrert uke med tretti arrangementer daglig begynte onsdag 28. juli med Hellig Olav som litt famlende musikkteater i Nidarosdomen. Forestillingen ”Rex Olavus” bød på nonnesang, orkester, skuespillere og en luftakrobatisk svevende engel.

Åpningskonserten kan utvikles videre og regisseres bedre, men den proklamerte på en nyskapende måte hva som er Olavsfestdagenes fundament.

Gotisk

Kirkesangen i katedralen er også i seg selv unike opplevelser for både troende og hedninger, som når etterklangen etter sangkoret SKRUK eller Schola Sanctae Sunnivae svever langsomt opp til de gotiske takvelvingene.


Frisk barokk

Orglene er blant Nidarosdomens klenodier. Bak den fargerike fasaden på et galleri midt i kirken er noen av Europas best bevarte orgelpiper fra barokken.

Søndag kveld kunne man nyte de friske og karakteristiske klangene da domkantor Per Fridtjov Bonsaksen spilte fransk barokkmusikk.

Norges største

Den andre delen av orgelskatten i Nidarosdomen er Norges største orgel, bygget i senromantisk stil i 1930. Det står foran en omfattende reparasjon og gjenoppbygning, som man kan glede seg til selv om det vil ta noen år.

Men også nå slynges det ut orgelkaskader fra galleriet under det rødmende rosevinduet slik som ved Bonsaksens framføring av den franske romantiske komponisten Guilmant.

En av mange

Mange av konsertgiverne har hatt Trondheim som en av mange stasjoner i Norge. Det er populært at de spiller her selv om det gir ikke Olavsfestdagene noe eksklusivt preg.

Ingen var lei seg for at Vilde Frang spilte det samme som under Festspillene i Bergen da hun gnistret i Frimurerlogen og til radiolyttere i Norge og Sverige mandag kveld.

Det ble en fiolinistisk knockout med Bartok og Richard Strauss i intense og virtuose tolkninger.

Eksistensberettigelse

Nidarosdomen var fullest da kronprinsessen og utenriksministeren ble intervjuet om tro, håp og kjærlighet. 1100 mennesker. Også gjennom andre arrangementer har festivalsjef Haugen markert at refleksjon omkring verdigrunnlaget er viktig for eksistensberettigelsen til Olavsfestdagene.

Festivalens største utfordring er å reformulere dette fundamentet og å skape begivenheter i Nidaros som folk reiser land og strand for å få med seg.