Ifølge en markedsundersøkelse utført av TNS Gallup har 131 000 personer nå tilgang til en DAB digitalradio hjemme eller i bilen. 315 000 personer sier de har planer om å kjøpe en slik radio i løpet av de neste 12 månedene.
- Ni av ti sier at de er fornøyd med DAB-radioen sin, sier forskningsleder Knut Arne Futsæther i TNS Gallup.
2005 var året da salget av DAB digitalradioer for alvor skjøt fart i Norge. Det ble solgt cirka 51 000, av disse var cirka 4000 bilradioer. Salgstallet inkluderer Telenors kjøp av 10 000 DAB digitalradioer som var julegave til ansatte, heter det i en pressemelding fra Digitalradioutvalget.
Sprengte prognosen
NRK hadde forventet et salg på 15 000 DAB digitalradioer i fjor. Radiosjef Øyvind Vasaasen i NRK gleder seg over at salgsprognosen ble skivebom.
- Vi er svært glade for at det ble solgt langt flere radioer enn vi hadde regnet med. Myndighetene har lagt opp til en brukerstyrt overgang fra analog til digital radiodistribusjon og sammen med lytterne er vi nå i ferd med å bygge opp et marked for digitalradio i her i landet, sier Vasaasen.
- Norge er i en gunstig posisjon fordi det er bred enighet mellom innholdsaktørene, nettutbygger og salgsleddene om å etablere DAB digitalradio som den nye hovedplattformen for radio. Vi ser nå resultatet av dette samarbeidet, fortsetter han.
Flere DAB enn FM
Hos et av de største salgsleddene er utvalget av DAB digitalradioer mangedoblet i løpet av 2005.
- Vi har gjennom 2005 mangedoblet utvalget, og har nå langt flere modeller med DAB enn bare rene FM-radioer. Også salget av forskjellige typer stereoanlegg med DAB har hatt en stor økning de siste månedene, og flere modeller vil komme. DAB har kommet for å bli, og Elkjøp satser friskt på denne varegruppen i året som kommer, sier salgssjef Jarle Nummestad i Elkjøp.