NRK Meny
Normal

- Orkesteret skal speile livet

- Den symfoniske musikken kan bringe noen lengre linjer inn i vår fragmenterte tid, mener Oslofilharmoniens sjefdirigent Jukka-Pekka Saraste. Finnen har ledet orkesteret tilbake til toppnivå.

Jukka-Pekka Saraste
Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

- Målsetningen med mitt arbeid med Oslo Filharmoniske Orkester er å skape musikk så bra vi kan, emosjonelt og med stor variasjon. Orkesterspillet skal speile livet, og uttrykke våre dypeste, innerste følelser. Musikken skal vise mennesker hvor mye de egentlig har i seg, sier Jukka-Pekka Saraste. Han sitter i en godt brukt sofa i kjelleren på Royal Albert Hall i London, der orkesteret nylig gjorde stor suksess på festivalen The Proms.

Løfter orkesteret

OFO i Royal Albert Hall

Oslo Filharmoniske Orkester imponerte anmelderne under The Proms i Royal Albert Hall

Foto: Ragnhild Veire / NRK

Den 52 år gamle finnen har tatt fatt på sin tredje sesong som sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester, og får mye av æren for at orkesteret igjen høster jubel fra publikum og kritikere.

OFO varmet London

Sesongdebuten i Oslo Konserthus, og konserten i Royal Albert Hall like etter, imponerte både norske og engelske anmeldere. Flere uttalte at Saraste har løftet orkesteret tilbake til internasjonalt nivå etter en bølgedal med Andre Previn. OFO i toppslag

HØR: Intervju med Jukka-Pekka Saraste

Finsk samtidsmusikk i bagasjen

Saraste er kjent for å bringe ny musikk inn i konsertsalen, side om side med de klassiske og romantiske symfoniene. Ofte har han musikk av finske komponister som Kaja Saariaho, Esa-Pekka Salonen og Magnus Lindberg med seg i kofferten. I London spilte Oslofilharmonien Lindbergs stykket Seht die Sonne

- Det finnes et element av nostalgi i dette verket, og det er interessant at Lindberg ser tilbake. Det er nok i tiden å være opptatt av ting som har vært. Problemet nå er at alt er så kortsiktig, det finnes ingen lange linjer i vår tid. Musikken kan bringe de lange linjene tilbake, de ligger i musikken til Lindberg, Mahler, Bruckner og Sibelius. Mennesket trenger evnen til å følge lange og store prosesser, mener Saraste.

Den magiske tiden

Sarastes eget hjerte banker aller sterkest for musikken som ble skapt for rundt 100 år siden.

- Jeg er interessert i musikken fra den magiske tiden rundt begynnelsen av 1900-tallet, senromantikken og fram mot tidlig modernisme. Her ligger min tyngde, og det har den alltid gjort. Men nå spiller vi også mange klassiske symfonier, det må et stort orkester kunne gjøre godt, mener han.

- En eiendommelig klang

I løpet av en innholdsrik karriere har Saraste etablert seg som en ledende dirigent i sin generasjon. Han har vært sjefdirigent for det finske radioorkesteret og for Toronto Symfoniorkester, og første gjestedirigent i BBC symfoniorkester. Nå har han en 5 års-kontrakt med Oslofilharmonien.

- For meg har Oslo alltid vært et spesielt orkester med en eiendommelig klang. Og den håper jeg at jeg klarer å bevare, smiler han.