Hopp til innhold
Anmeldelse

Opera som folkefest

Ti tusen krysser Oslofjorden for å oppleve en fengslende og monumental ”Aida” på Oscarsborg.

Aida
Foto: Torkil Baden / NRK

Vignett anmeldelse
Foto: NRK

Aida, opera av Giuseppe Verdi
Solister: Victoria Nava, Anna Einarsson, Jon Ketilsson, Ronnie Johansen, Frode Olsen og Peter Klaveness.
Oscarsborg operakor, innstudert av Tore Dingstad
Oslofjord kammerfilharmoni og Marinemusikken.
Dirigent: Terje Boye Hansen
Premiere torsdag 12. august. 7 forestillinger 12.-21. august 2010
Produsert av OscarsborgOperaen

Opsetningen av denne operaen, en av verdens mest populære, er et foreløpig høydepunkt for OscarsborgOperaen. Etter ”Carmen”, ”Tosca” og ”La Boheme” de tre foregående årene fyller ”Aida” den unike borggården enda bedre og med et spektakulært ensemble på 160 medvirkende.

Det er mye dugnad, fra lokale kirkekorister til Ås karateklubb, men det er ikke noe provinsielt kvalitetsnivå.

Piknik

Aida

Victoria Nava og Jon Ketilsson som det ulykkelige kjærlighetsparet Aida og Radames.

Foto: Hans-Chr. Bøhler

1500 plasser fylles 7 kvelder, og båter strømmer til fra alle kanter. Det er piknik på festningsvollene og operabuffet i den gamle offisersmessen.

Det er krigsminner og kunstgallerier og en duft både av Bayreuth og Verona før man suges tre tusen år tilbake til krigen mellom faraonenes Egypt og Etiopia.

360 grader

Scenen og de mursteinsrøde murene bak er som det berømte dronning Hatshepsuts terrassetempel i Luxor, prydet med mektige faraobilder.

Endelig får vi en oppsetning i 360 grader der vi omgis av sangere og musikere fra rundt hele den enestående bygningen.

Fascisme

Aida

Fascistfaner i det gamle Egypt i Bentein Baardsons regi.

Foto: Torkil Baden / NRK

Bentein Baardson er ikke den første regissøren som knytter den egyptiske herskertrang og militarisme til vår egen tid.

Men han er ekstra flink til å skape store monumentale virkninger med prosesjoner og plasseringer der fascistuniformer og faner og den tysk-romerske dobbeltørn stilles sammen med egyptiske drakter.

Ikke overskudd

Det er mye både melodiøs og dramatisk musikk i Verdis partitur, og kravene er store til det omfanget solistene skal dekke.

En av de få svakhetene ved forestillingen er at de mannlige solistene ikke hadde nok overskudd når det gikk veldig høyt og veldig dypt.

Gnistret

Der ble de utkonkurrert av Victoria Nava og Anna Einarsson, som er noen funn i de kvinnelige hovedrollene.

Det gnistret av rivalinnene Aida og Amneris med en sjelden stemmeprakt og innlevelse.

Presisjon

Terje Boye Hansen

Musikalsk leder er Terje Boye Hansen.

Foto: Torkil Baden / NRK

Det sammensatte orkestret vil nok bli enda mer enhetlig gjennom de gjenstående forestillingene under Terje Boye Hansens sikre ledelse.

Han evner både det følsomt akkompagnerende og en imponerende presisjon i massescenene.

Malmfullt

En særlig glede var koret med en gjennomarbeidet klang.

Særlig det malmfulle mannskoret fylte Oscarsborgarenaen med dramatisk vellyd.

Mer om Verdis opera "Aida":

Hvem var Aida?

Aida i rockehall

Aida i København