Hopp til innhold

Olav som musikkteater i Domen

Det tok av i Nidarosdomen da Olavsfestdagene åpnet med nonnesang i blodrøde kapper, intense orkesterklanger, dramatiske tekster og bilder, Hellig Olav selv i himmelblått, og en svevende engel.

Engel
Foto: Torkil Baden / NRK

Vignett anmeldelse
Foto: NRK
CD-cover
Foto: Kirkelig Kulturverksted, motiv av Håkon Gullvåg

Rex Olavus (Kong Olav), konsertforestilling i Nidarosdomen som åpning av Olavsfestdagene 28. Juli.
Gregoriansk sang fra middelalderens olsoktradisjon ved Schola Sanctae Sunnivae.
Suite Sanctus Olavus (Martyr, Baptisma, Veni Care, Lux) for orkester av Henning Sommerro, framført av TrondheimSolistene og Carl Haakon Waadeland, perkusjon
Tekst: Nina Valsø, Anne Kleivset og Randi Wenche Haugen, framført av Marit Østby og Anders Baasmo Christiansen.
Luftakrobatikk: Sanna Warsell, fra Sirkus Kha Oom
Fotos: Pekka Stokke
Kunstnerisk leder: Anne Kleivset
Sending i P2 28. Juli kl.20.30

Endelig ble en åpning av Olavsfestdagene mer enn en konsert. Multimediaforestillingen Rex Olavus våger å bruke katedralen til et mangfoldig uttrykk. Selv om regien kan utvikles videre, var dette et lovende pionerprosjekt.

Tekst og musikk

Forestillingen er sammensatt av et eldre materiale. Teksten er fra ”Gud valgte en viking” av Nina Valsø, som skildrer Olavs vei fra kjeltring til helgen.

Schola Sanctae Sunnivae

Koret Schola Sanctae Sunnivae

Foto: Torkil Baden / NRK

Musikken er en plateinnspilling med sanger og orkesterstykker der damekoret Schola Sanctae Sunnivae synger gudstjenestesangene til Olavs ære. Disse stammer fra de i alt fem kortere og lengre gudstjenester 28. og 29. juli.

Orkester

Henning Sommerro

Henning Sommerro

Foto: Tor E. H. Mathiesen / Scanpix

Henning Sommeros fire orkestersatser (Martyr, Baptisma, Veni Care, Lux) er basert på melodiene og stemningen i middelaldertradisjonen og er tiltalende og melodiøse, av og til litt selvfølgelige i den melodiske utvikling. Friest og mest interessant er han der han komponerer uavhengig av middelaldertonene.

Orkesteret både kontrasterer korets sanger og bygger broer og utdyper stemningen.

Stillestående

Det ble en fin helhet med de kirkelige sangene som innramming til teksten om Olav, framført av skuespillere. Lesningene roper etter en sterkere regi og mindre stillestående.

Koret beveger seg rundt i kirken, og et dramatisk høydepunkt kom midtveis med marsjen til Stiklestad, forsterket av bildeprojeksjoner av slagmarken.

Akrobat

Anne Kleivset

Anne Kleivset, korleder og kunstnerisk ansvarlig.

Foto: Torkil Baden / NRK

Til slutt fikk en sirkusakrobat rollen som Olavs oppadstigende sjel og en svevende engel midt i kirken, uventet, men suggererende.

Mye kan utvikles videre, men allerede i år tok det av med nonnesangere i blodrøde kapper, intense orkesterklanger, dramatiske tekster og bilder, Hellig Olav selv i himmelblått, og den svevende engel.

Det var en lovende begynnelse til multimedialt musikkteater.


PS:
Det er en betydelig pedagogisk utfordring å forklare opprinnelsen og bruken av de gamle Olavsmelodiene. Selv en dreven prest eller organist kan bli forvirret av all latinen, og det presenteres ofte unødig vanskelig.
I så måte var programheftet forbilledlig i å fremstille olsoksangene.