P1-sjef Tommy Hansen er meget godt fornøyd. - 1,6 millioner lyttere daglig befester P1 som landets klart største radiokanal. Det er svært hyggelige tall, sier Tommy Hansen.
NRK P1 er stadig den største kanalen i Norge med en daglig dekning på 38 prosent. Det er en økning på 0,2 prosent i forhold til det gamle rekordåret 2004.
P1-sjef Tommy Hansen gleder seg over at NRK P1 stadig er et suverent førstevalg hos norske radiolyttere. (Foto: NRK/Anne Liv Ekroll)
Det betyr at omlag 1,6 millioner nordmenn har som vane å lytte til NRK P1 en vanlig dag og at NRK P1 i størrelse er i en unik særstilling som det desiderte førstevalget blant norske radiolyttere.
I løpet av 2005 økte NRKs totale andel av radiolyttingen. Både P1, P2 og P3 øker andelen av tida befolkningen bruker på radio, på bekostning av de kommersielle kanalene.
Radiolyttingen i 2005
NRK P1 er den største kanalen med en daglig dekning på 38 prosent eller nærmere 1,6 milloner lyttere (37,8)
NRK P2 7,3 prosent (7,5)
NRK P3 8,9 prosent (9,1)
P4 22,3 prosent (22,5)
Kanal 24 7,2 prosent (8,2)
(1 prosent er 40 717 personer - 2004-tall i parantes)
Når alle de store riksdekkende kanalene øker sin daglig dekning er radiozapping - altså at stadig flere hører på flere kanaler - en sterk medvirkende årsak.
Ser man på markedsandelene, eller kanalenes andel av tiden befolkningen bruker på radio, er NRK også her vinneren. Alle NRKs kanaler går fram, mens de kommersielle går tilbake. Over 60 prosent av tiden befolkningen hører på radio hører de på NRK.
NRK P1 har en markedsandel alene på hele 47,4 prosent.
Totalt har NRK en markedsandel på 60,7 prosent.