Hopp til innhold

Truende musikalsk skulptur

I Rolf Wallins nye orkesterverk Manyworlds handler det om parallelle universer og kvantefysikk.

Rolf Wallin

I kveld er det urpremiere på Rolf Wallins nye orkesterverk i Gireghallen i Bergen.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Rolf Wallin er en av våre mest framførte komponister både her hjemme og i utlandet, og har en bakgrunn som spenner fra punk via jazz og rock til samtidsmusikk. I kveld er det urpremiere i Grieghallen på hans nye orkesterverk "Manyworlds" med Bergen Filhamoniske Orkester, og NRK P2 gjør opptak. Temaet for stykket vil kanskje filminteresserte kjenne igjen fra filmen Sliding Doors med Gwyneth Paltrow.

- Da jeg skrev dette verket var jeg fascinert av en del teorier innenfor kvantefysikk. I Manyworld-teorien tenker man at det finnes nesten uendelig mange parallelle universer, som gir ulike muligheter og utfall. I et univers vant Hitler andre verdenskrig, i et univers finnes ikke Melkeveien, i et univers er du gift og i et annet skilt. Det gir ulike muligheter over samme tema. Og når man sitter som komponist for et symfoniorkester er det jo uendelig mange muligheter - hva skal man gjøre? Da tenkte jeg at jeg bare må ta valg, og at andre steder i musikken tar jeg andre valg og går inn andre dører.

Lager lydskulpturer

Rolf Wallin

Instruksjoner av Manyworlds i Bergen.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Men Wallin er opptatt av at publikum ikke må kunne eller vite så mye om musikken for å oppleve den.

- Jeg tenker veldig fysisk, gjerne i smak og lukt, og mer opptatt av å lage en lydskulptur enn musikalske temaer. Musikken kan være dyp og mørk og kanskje truende - den har en kraft i seg. Og den kan gå fra en tilstand til en annen. Det å skulpturere fritt med klangmulighetene som finnes i et orkester er det jeg holder på med, og håper publikum lytter med åpne ører.

- Mer alvor enn nerver

Selv om Manyworlds i kveld skal møte publikum for aller første gang, bedyrer Wallin at han ikke har nerver før konserten.

- Etterhvert får man jo mindre og mindre nerver. Her i Bergen har vi hatt veldig bra prøver, med god stemning. Men akkurat når dirigenten kommer inn på podiet er det et eller annet som skjer - ikke nervøsitet, men en følelse av alvor. Da skal min musikk møte publikum og hjerter og sinn, og det opplever jeg som alvorlig.

Hvordan er det å oppleve at musikken din har fått et så stort publikum både i Norge og i utlandet?

- Det er helt fantastisk at musikken min lever sitt eget liv, og at den når folk i andre land. Det er jo rørende. Jeg sitter i mitt lønnkammer og skriver prikker på et papir, og at det når folk i andre land er jo fantastisk.

Hør Manyworlds i Musikkmanesjen i NRK P2 mandag 18. oktober!