Lyden av rock og folkemusikk

Grieg og Jimi Hendrix, melankoli og energi, melodi og pling plong, stillhet og bråk. Samtidsmusikken tar til seg, fra alle kanter.

Oslo Sinfonietta

Oslo Sinfonietta med gjestedirigent fra Milano, Andrea Pestalozza, og Hans Josef Grah som solist på cello.

Foto: Bodil Maroni Jensen
Komponisten Lars Petter Hagen

Komponist Lars Petter Hagen

Foto: Bodil Maroni Jensen

Komponisten Lars Petter Hagen gjør det samme som Grieg gjorde, for over 100 år siden; lager komposisjoner over gamle hardingfeleslåtter og norske folketoner.

- Men jeg har prøvet å gå tilbake til originalene, de versjonene som spellemennene bruker.

Stygge toner med ny mening

Lyriske strukturer, kaller Lars Petter Hagen sitt stykke, som et tydelig vink til Griegs Lyriske stykker. Men mens Grieg tok utgangspunkt i den folkemusikkversjonen som allerede var tilpasset den borgerlige smak, med tempererte toner på et klaver,

CD-spiller Marius Hesby

Solo cd-spiller Marius Hesby

Foto: Bodil Maroni Jensen

er Lars Petter Hagen mer opptatt av de underlige sidene av folkemusikken:

-alle skjevhetene og alle stemmingene og ikke minst mikrotonene. Musikerne har etter hvert lært seg å spille mye av dette, og forholder seg til mikrotoner, ikke bare som stygge toner, men som spenninger.

Bærbar folkemusikk

Lyriske strukturer er skrevet for ensemble og CD-spiller. I 2.satsen reiser en av musikerne seg og holder opp en bærbar CD-spiller med innspilt materiale: søt, klimprende nesten-folkemusikk. For folkemusikken er noe vi stadig bærer med oss…

Folkemusikk på radio

-Jeg er født og oppvokst i forstads-Oslo og har allikevel en sterk følelse for denne folkemusikken, som over hodet ikke er en del av min kulturelle bakgrunn. Bortsett fra at jeg, som alle andre nordmenn, har hørt hardingfelemusikken regelmessig på radio, og har lært at dette er en del av vår felles kulturarv, sier den 34 år gamle komponisten Lars Petter Hagen.

Modernist som rocker
Komponisten Luca Francesconi
Foto: X-RAY FOTO/Leif Johansson

Luca Francesconi er fra Milano, født i 1956. Han har studert komposisjon med Karlheinz Stockhausen og Luciano Berio, og jazz i Boston. Nå er han komposisjonsprofessor ved musikkhøgskolen i Malmø, og kunstnerisk leder for samtidsmusikkfestivalen under Venezia-biennalen.

Likevel:

-I stykket Unexpected end of formula er han kommet i en alder hvor han har lyst til å gjøre litt opprør igjen,

Saksofonist og "soundscaper" Rolf Erik Nystrøm

Saksofonist og 'soundscaper' Rolf Erik Nystrøm

Foto: Bodil Maroni Jensen

sier saksofonisten Rolf Erik Nystrøm. Han har arbeidet mye med musikk av Francesconi, og er vår hjemlige spesialist på denne lekne komponisten.

God gammeldags ny musikk

-Francesconi hadde en del jazz og improvisasjon i musikken sin, på 80-tallet. Så har han hatt en 15-års periode hvor han har jobbet eksklusivt med fullstendig notert samtidsmusikk, også mye opera. Nå er det blitt en blanding av rockmusikk og Lachenmann. Mye uttrykk, mye effekter, mere bråkete, virker mindre strukturert enn tidligere, og mye energi.


Ikke gitar, men cello

Jimi Hendrix-assosiasjone kommer inn i bildet når Rolf Erik Nystrøm styrer volum og dynamikk og distribusjon av elektronisk bearbeidet lyd, som går ut fra celloen.

-Tøffe saker, og utrolig gøy å spille, sier solisten, Hans Josef Groh.

Gjestedirigent for Oslo Sinfonietta denne gang, var den italienske komponisten Andrea Pestalozza:

- Et fantastisk ensemble. Det var en oppmerksomhet og konsentrasjon jeg aldri har opplevet før. Litt anderledes enn i Italia. Der er det litt mer kaos, klukk-ler Andrea Pestalozza.

Slagverker Håkon Stene og dirigent Andrea Pestalozza

Slagverker Håkon Stene og dirigent Andrea Pestalozza i konsentrert samtale før konsterten

Foto: Bodil Maroni Jensen

Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 28. april kl. 21.03

NRK-opptak av konserten i Ridehuset, Akershus festning i Oslo, 11. april.

Lyriske strukturer, av Lars Petter Hagen, Unexpected end of formula, av Luca Francesconi, solist Hans Josef Groh, cello.

Oslo Sinfonietta, under ledelse av Andrea Pestalozza.