NRK Meny
Normal

NRK-radioen vinner

NRKs radiokanaler øker, mens de kommersielle taper. Det er hovedtrekkene i radiomarkedet for første kvartal. NRK P1 er stadig en suveren storebror i Radio-Norge. 58 000 flere lyttet til radio og lyttetiden øker også.

Nitimens Hans-Petter Jacobsen.

NRK P1 er stadig storebror i Radio-Norge. Og en storebror på P1 er Nitimen. 917 000 lyttere hadde Hans-Petter Jacobsen i snitt da han serverte Nitimen i 1. kvartal i 2008.

Foto: Jon-Annar Fordal/NRK / NRK

NRKs tre basis radiokanaler hadde i snitt daglig 2,4 millioner lyttere i 1. kvartal 2008. Markedsandelen samlet sett for NRK P1, P2 og P3 var i første kvartal 2008 på 73,6 prosent.

NRK P1 hadde alene en markedsandel på 63,6 prosent. Både P2 og P3 økte også sine markedsandeler i 1. kvartal. De to kommersielle kanalene - P4 og Kanal 24 - tapte begge både i dekning og markedsandel i 1. kvartal sammenlignet med 1. kvartal i fjor.

P1 øker i alle aldersgrupper

Med 2,1 millioner lyttere en vanlig dag i første kvartal er NRK P1 et suverent førstevalg for norske radiolyttere. P1 øker på de fleste flatene både i dekning og markedsandel. Dekningen øker i alle aldersgrupper.

Flere yngre P2-lyttere

NRK P2 øker i de yngre aldersgruppene. Det er Nyhetsmorgenen og Kulturnytt som er vinnerne på P2-skjemaet. P3 har en økning i dekningen på de fleste flater, både hverdager og helg. P3 har blitt spesielt mer populær blant kvinnene, men dekningen og markedsandelen øker i alle aldersgrupper.

Internett og alle andre medier som kjemper om folks oppmerksomhet til tross: 58 000 flere lyttet på radio i 1. kvartal i år sammenlignet med 1. kvartal i fjor. En gjennomsnittsdag lyttet 78,3 prosent eller 3,1 millioner over 12 år på radio.

Blant de som lytter på radio var den gjennomsnittlige lyttetid 2 timer og 3 minutter. Fire minutter mer enn i første kvartal året før.

Styrker allmennkringkastingspreget

Fungerende radiosjef Marius Lillelien i NRK er godt fornøyd med tallene. - Framover vil vi jobbe med å styrke allmennkringkastingspreget framfor å jage markedsandeler. Når det gjelder konkurransen er det et åpent spørsmål hva nye Radio Norge som reiser seg på tuftene av gamle Kanal 24 vil bli. Men det er klart at konkurransen med de kommersielle radiokanalene vil bli tøffere - og tøffest for P1 og P3, sier Marius Lillelien.

Lyttertall radio 1. kvartal 2008.

Radioen står fjellstøtt i Norge viser årets første kvartalstall. Nesten 80 prosent av alle over 12 år lytter på radio. NRK-kanalene vinner terreng, mens de kommersielle går tilbake. Tall i 1 000. (Kilde: NRK Forskningen/TNS Norsk Gallup).