Av 2,7 millioner nordmenn som hører på radio en vanlig dag foretrekker rundt 2 millioner NRK. Trekanalradioen har ynglet og i tillegg til basiskanalene NRK P1, NRK P2 og NRK Petre har det kommet flere nisjekanaler som NRK Alltid Nyheter, NRK Alltid Klassisk og NRK mPetre.
Radiosjef Nils Heldal er imponert over hvor godt NRK Radio står seg. – Trekanalradioen fikk en trang fødsel, men har utviklet seg til en suksesshistorie. Rundt to millioner nordmenn hører mer enn tre timer på NRK Radio hver eneste dag. Sammenlignet med svært mange land har den ikke-kommersielle radioen i Norge en utrolig posisjon, sier Heldal.
NRKs trekanalradio fikk en trang fødsel, men har utviklet seg til en suksesshistorie. Torsdag 2. oktober er det ti år siden NRK Radio radikalt la om sitt radiotilbud og trekanalradioen ble født. (Foto: NRK/Jens Sølvberg)
Gleder seg til tøffere konkurranse
Han kan vise til at NRK Radio fikk hele 160 000 flere lyttere første halvår i år sammenlignet med første halvår året før. Heldal gleder seg til å gå inn i en enda tøffere radiokonkurranse med Kanal 4 og nye P4 fra nyttår.
– NRK Radio står kjempestøtt. Vi har en god kanalstruktur, vi har dyktige medarbeidere og vi har utrolig mange lyttere som sier de er meget godt fornøyd med det vi serverer. Det er deilig å ha dette utgangspunktet når det norske radiomarkedet endrer seg så kraftig fra nyttår. Slik sett er det godt å sitte med roret nå når trekanalradioen jubilerer, sier Nils Heldal.
Bilde: - Sammenlignet med svært mange land har den ikke-kommersielle radioen i Norge en utrolig posisjon, sier radiosjef Nils Heldal. (Foto: NRK/Ole Kaland)
Trekanalradioen var basert på tankegangen om en bred og folkelig P1-kanal for folk flest, en kultur- og fordypningskanal – P2 og Petre som et musikkbasert tilbud for de yngste lytterne.
NRK P1 har slått voldsom godt an og er Norges suverent største radiokanal med over 1,4 millioner lyttere hver dag. NRK P2 har utviklet seg til et populært radiotilbud hos en stadig større lytterskare. Første halvår 2003 var gjenomsnittelig oppslutning om NRK P2 285 000 lyttere.
Forynget Petre
NRK Petre kom feiende inn som et nytt, friskt pust inn i den norske radioverden for ti år siden. De yngre satte stor pris på å få sin egen radiokanal og Petre fikk raskt et stort publikum. 325 000 lyttet første halvår i snitt på Petre.
I høst forynget Petre sitt programtilbud kraftig i håp om fortsatt å stå like sterkt blant de yngre radiolytterne.
Fakta om radioen:
2,7 millioner nordmenn over 9 år lytter på radio en vanlig dag
Radioen står på 3 timer og 33 minutter pr dag
NRK P1 har 1 400 000 lyttere en vanlig dag
NRK P2 har 285 000 lyttere
NRK Petre 325 000 lyttere