Oppsummeringen av Norsk Gallups lyttertall for 2002 viser at NRK P1 stadig har bortimot halvparten av radiomarkedet i Norge for seg selv. I snitt hadde NRK P1 en markedsandelen i 2002 på 47,0 prosent. Totalt har NRK Radio 58.4 prosent av det norske radiomarkedet.
På hverdager lytter nær tre millioner i Norge på radio en gjennomsnittelig dag i 2002. Selv om kampen om folks tid blir stadig tøffere brukte vi i 2002 mer tid på radio enn i 2001. NRK P1 fikk 50 000 flere lyttere hverdager og en lytteroppslutning på 37,5 prosent eller 1,2 prosentpoeng mer enn i 2001.
Bilde: NRK P1 har en unik posisjon og er stadig Norges suverent største radiokanal. Nordmenn er et radiolyttende folkeferd. I snitt hører vi tre og en halv time på radio hver eneste dag. (Foto: NRK/Jens Sølvberg)
Lytter 3 1/2 time pr dag
Den gjennomsnittelige tiden vi bruker på radio hver dag økte til 208 minutter i 2002. P1-lytterne er de mest trofaste radiolytterne. På hverdager hadde radiolytterne radioen innstilt på NRK P1 godt over tre timer i snitt på hverdager.
Kjønnsmessig er det liten forskjell i radiolyttingen. Aldersmessig har NRK P1 de eldste radiolytterne, men NRK P1 har samtidig økt i alle aldersgrupper sammenlignet med 2001. Folk over 60 år hører knapt på noe annet enn NRK P1.
Øker i Oslo
NRK P1 står sterkest og har en oppslutning fra rundt 50 til 60 prosent i Nord-Norge, Nord-Trøndelag og Sogn og Fjordane. I Oslo hvor radiotilbudet er desidert størst og kampen om lytterne tøffest har NRK P1 en oppslutning på 28,9 prosent. Det er en økning på 2,6 prosent fra 2001.
En stadig større del av radiolyttingen skjer via nettet. Høsten 2002 kom også de første radioene du kan koble direkte til din bredbåndforbindelse.
Selv om du via nettet dermed kan høre all verdens radio eller få komponert din egen radiokanal velger de fleste å høre på de tradisjonelle kanalene. Nettradio betyr også at utenlandsnordmenn har en helt ny mulighet til å høre norsk radio.
Selger radioer som aldri før
Samtidig selges det fortsatt utrolig mange tradisjonelle radioer i Norge. Siden 1996 er det solgt godt over fem millioner nye radioer i Norge. I snitt finner vi seks til åtte radioer i en vanlig norsk husstand.
Lytterundersøkelser året rundt
Norske radiokanaler har i fellesskap engasjert Norsk Gallup for å undersøke hvilke kanaler og hvilke programmer folk lytter på. Året rundt gjøres det spørreundersøkelser om hva folk har hørt på den siste uka. Når uketallene summeres opp på årsbasis blir feilmarginen veldig liten.
Derfor kan vi med en stor grad av sikkerhet for eksempel vite at drøye 1,4 millioner hører på NRK P1 hver eneste dag. Nitimen for eksempel har 600 000 daglige lyttere, God tur 700 000 og Her&Nå har 400 000 lyttere.
De mest populære radioprogrammene har like mange lyttere som svært mange populære tv-programmer har seere. Når over 1,4 millioner er innom NRK P1 i løpet av en dag er det faktisk flere enn antallet som ser hele Tore på sporet en lørdagskveld.