Norsk Berlinfilharmoniker

- Man føler seg ganske liten, ganske ofte, sier fiolinist Elisabeth Dingstad (24). Til daglig spiller hun i Berlin Filharmoniske Orkester.

Elisabeth Dingstad

Elisabeth Dingstad spilte også på Risør Festivalen i sommer.

Foto: Stein Eide

I snart to år har fiolinist Elisabeth Dingstad (24) vært elev ved Karajan-akademiet i Berlin. Den eksklusive studieplassen gir også lærlingeplass i verdens kanskje aller beste orkester, Berlinfilharmonikerne. Dingstad er første nordmann noensinne som har sluppet igjennom det særdeles trange nåløyet på Karajan-skolen. Og det var tøft å debutere i orkesteret.

- Jeg var livredd, og kjempesensitiv på alt, både spillemessig og annet. Men jeg var klar på at jeg ville spille så mye som mulig, så etter den første uka mi har jeg vært der nesten sammenhengende.

Hvordan er kulturen i orkesteret?

- Det er litt andre tilstander i Berlinfilharmonikerne enn hjemme - det er ikke så koselig. Folk har mye energi og veldig høye ambisjoner. Jeg har måttet venne meg til at sidekameraten kan ha hatt en kjedelig dag på jobben, når jeg har hatt en fantastisk opplevelse. Jeg har følt meg ganske liten ganske ofte. Men nå har jeg fått litt rutine jeg også, og alle vet hvordan jeg spiller. Så jeg har funnet min plass, forteller hun.

Dingstad i Musikkredaksjonen

Får frysninger

Berlinfilharmonikerne med Rattle

Berlinfilharmonikernemed sjefdirigent Simon Rattle

Foto: STUART RAMSON / AP

På orkesterets siste plateinnspilling, med musikk av Igor Stravinsky, sitter Elisabeth i fiolingruppa, midt blant 130 toppmusikere. Dirigent er kunstnerisk leder Sir Simon Rattle.

- Det er nesten fysisk opplevelse å tenke på den innpillingssituasjonen, jeg får frysninger av å høre det beskrevet. Akkurat denne musikken betyr så mye for meg, også, smiler hun.

Hun har spilt nærmere 200 konserter med orkesteret som lærling, og nylig prøvespilte hun for en fast plass. Det lyktes nesten.

- Det var andre gang jeg nesten lyktes, og jeg gir meg ikke. Det er et sterkt demokrati i orkesteret, der alle de 130 musikere skal være med å bestemme hvem som blir ansatt. To tredeler må være enige for at noen skal få jobben - ofte ender prøvespill med at ingen ansettes.

- Direkte inspirasjon

Også Elisabeths egne øvingsøkter foregår i orkesterets flotte konserthus,

- Som klassisk musiker det helt utrolig å sitte og spille i en av verdens beste saler, som tiltrekker seg verdens beste musikere. Når jeg tar pauser hører jeg folk som Alfred Brendel og Martha Argerich sitte å øve. Man får veldig direkte inspirasjon hele tiden, det er fantastisk. Karajanstudiet var det store målet for meg, og noe bedre sted å være finnes ikke.

Snart er Elisabeth ferdig med sine to år ved Karajan-akademiet. Foreløpig vet ikke helt hva som skjer videre.

- Nå skal jeg studere ferdig, og etterpå trenger jeg tid til å bearbeide alt jeg har vært med på av reiser, konserter og absurde situasjoner. Jeg skal bli boende i Berlin, men holde kontakten med Norge, og tenke meg om.

Les også: Ung fiolinkanon solist med KORK