Hvilke bilder ser en musiker for seg når han spiller fargesprakende musikk av spanske Turina, brasilianske Villa-Lobos og franskmennene Debussy og Ravel? Solofagottisten i Bergen Filharmoniske Orkester Per Hannevold ”ser” fremdeles for seg konserten de spilte i april.
Frisør fra Chile
At intervjuet ble gjort mens Per satt i frisørstolen til Miguel Garabito et kvartal fra Grieghallen, var egentlig en tilfeldighet. Men ettersom Miguel er fra Chile, sørger han for perfekt uttale av den dirigenten Jesús López-Cobos’ navn og diverse titler. Så da kan vi saktens også tåle lyden fra både hårfønere og bilene i Olav Kyrres gate. Dessuten er det en fryd å se når en frisørsaks svinges med sydlandsk temperament mens praten går!
Fantastiske danser
Joaquin Turinas Fantastiske danser skaper bilder fra spansk temperament, natur og folkeliv. Utfra titlene aner vi svermeri, drøm og et skikkelig drikkegilde.
Bach på brasiliansk
Av de mange Bachianas brasileiras for ulike orkestergrupper og instrumenter Villa-Lobos komponerte, er nr. 3 for klaver og orkester. Som mange andre komponister lot han seg inspirere av Bach. Han så til og med likheter mellom Bachs musikk og brasiliansk folkemusikk! En parykkledd mann fra Leipzig og brasiliansk folkeliv – hvilken kombinasjon når fyrverkeriet Cristian Ortiz er solist!
Klangenes konger
Titlene Nocturnes og Daphnis et Chloë av henholdsvis Claude Debussy og Maurice Ravel styrer blikket mot nattlige stemninger - og en vakker kjærlighetshistorie. Men her lokkes også frem orkesterfarger og klanger som aldri før i historien i abstrakte mønstre. Her går de sarteste nyanser over i hverandre. Og en musiker kan kose seg med minnene fra en konsert med ønskerepertoar – selv i frisørstolen et halvt år senere.
P2 og NRK Klassisk fredag klokka 19.30: Musikkmanesjen
Programleder Nina Skurtveit