Enkle skinnbåter må ha vært i bruk allerede i steinalderen langs norskekysten, men hvordan skjedde utviklingen av båt- og skipskonstruksjonene fra bronsealderen og fram mot vikingtid ? Når ble padleårene byttet ut med årer ?
Det førte til at båtenes rekkevidde ble mye lenger, farten økte og man kunne bygge større båter . – Alt dette hadde stor betydning for samfunnsutviklingen og kontakten med resten av Europa, sier professor Einar Østmo som tar med MUSEUMs lyttere til det eneste kjente sted i Norge hvor man kan se denne utviklingen hugget inn i fjellet.
Fra padleårer til vikingtidens råseil
På to helleristningsfelt ved Dalbo i Bærum er både padlekanoen av Hjortspringtypen og en helt annen skipstype hugget inn i fjellet noen hundre meter unna. – Dette er den eneste helleristnings-båten med årer jeg kjenner til i Norge, sier Einar Østmo.
Årene kommer i de første hundreårene av vår tidsregning, men hva med seilet ? Når kommer det ? - Da må vi til Bildstenshallen på Gotland, sier Østmo, som viser fram flere av de mest kjente skipsbildene i hele Norden.
I Bildstenshallen i Visby finner vi igjen roskipet fra Dalbo, men får også se de aller første bildene av vikingskipenes råseil. Detaljerte figurer viser både hvordan seilene ble laget og ikke minst hvordan datidens sjøfolk håndterte skjøter og rigging. – Selv om man hadde kjent til seilet i mange hundre år, er det gåte i seg selv at man ikke begynte å rigge båtene på denne måten før utover mot 800-tallet, sier Østmo.
Museum på NRK P2, lørdag kl. 16.03 og søndag kl. 08.03