Hopp til innhold
Anmeldelse

Mellom modernisme og folkelighet

Lasse Thoresens bruk av norsk folkemusikk bryter med avantgardismen, men skaper et kreativt klangunivers.

Nordic Voices

Nordic Voices i Kulturkirken Jakob 11. september under Ultimafestivalen.

Foto: Rune Kongsro

Vignett anmeldelse
Foto: NRK

Ordinary measures av John McGuire
Studien nach der Natur av Peter Ablinger
Opus 42: Solbøn, Likferdssælmin, Himmelsk fader, Tvetrall, av
Lasse Thoresen
Nordic Voices, konsert i Kulturkirken Jakob lørdag 11. sept 2010 under Ultimafestivalen.
Sending i P2 fredag 17. sept kl.19.30

Komponisten Lasse Thoresen

Lasse Thoresen

Foto: Bodil Maroni Jensen

Lasse Thoresen er en modig maur. Han våger å ikke være moteriktig avantgardistisk når han går i fotsporene til Edvard Grieg og nasjonalromantikerne og bruker norsk folkemusikk.

Som en ekte postmodernist lytter Thoresen til norske folkesangere og så utvikler han råstoffet på svært originale måter, både med mediterende ro og med burlesk musikalsk teater.

Pris

Han har nettopp fått den høythengende Nordisk Råds Musikkpris fordi han fornyer den nordiske vokalmusikken med sitt verk Opus 42.

Det er ikke verdens mest spennende tittel og er da også en samlebetegnelse for fire ulike stykker for 6-stemt kor, alle med norsk folkemusikk som utgangspunkt.

Fantasi

Denne prisbelønte fornyelsen skyldes en ustoppelig fantasi som bare unntaksvis gir musikk på tomgang. Stadig er det nye vrier med uforutsigbarheter.

Klangveven er i stadig endring, solostemmer trer frem, og flere i ulike kombinasjoner. Tekstbrokker veksler med klanger, også gammeldagse treklanger.

Bråe kast

Bråe kast fra stemning av leikarring, natur og jomfru Maria til avantgardistiske klangflater. Han utvider de sanglige muligheter med toner som ligger mellom tangentene på pianoet, slike toner som er selvfølgelige både i norske folketoner, i blues og i folkesang over hele verden.

Dette var særlig karakteristisk i ”Himmelske Fader” etter vestlandssangeren Ragnar Vigdal der også dyp mongolsk bass og skimrende overtoner ble brukt.

Representativt

I Kulturkirken Jakob

Ungdommelig publikum

Foto: Rune Kongsro

Konserten ble også et bilde på hele den 11 dager lange Ultimafestivalen. Repertoaret var et representativt utsnitt fra internasjonal og norsk samtidsmusikk og svært ulike innfallsvinkler.

Det var fremragende utøvere med de 6 sangerne i Nordic Voices med sin unike dyktighet, hengivelse og sangglede.

Presentasjon

Dessverre ble også konserten typisk for mangelen på en bevisst presentasjon av musikken. Vi fikk ikke en gang vite hva de 6 sangerne heter.

Uten noe skriftlig program og informasjon ble publikum, for en stor del studenter fra hele Østlandet, kastet inn i de to innledende avanserte verkene fra USA og Tyskland.

"Bil som starter"

Det er ikke noe galt i å nærme seg musikken intuitivt og fordomsfritt.

Men når den tyske komponisten Peter Ablinger har valgt å bruke overskrifter på satsene sine, er det all grunn til å offentliggjøre dem, i hvert fall når de heter ”Vinden”, ”Vanndråper” og ”Bil som starter”.

Kreativ klangsans

Heldigvis ga Lasse Thoresen en fin innføring i sitt verk, men et teksthefte hadde også vært bra.

Da hadde man fått med seg enda mer av både dybden og humoren i hans kreative klangunivers.

Prisvinner i fullformat