I løpet av fire år (1967-70) laget The Moody Blues fem album som alle fortjener klassikerstatus. Disse platene er nå gjenutgitt av Universal Music med remastret lyd, lekre hefter og masser av tidligere uutgitte opptak.
For tilhengere av Moody Blues kan det simpelthen ikke bli bedre. For de som av en eller annen grunn ikke har hørt gruppens musikk (eller uforståelig nok ikke tror de liker den) fungerer gjenutgivelsene som en perfekt introduksjon til et av rockens mest betydningsfulle band.
For tilhengere av Moody Blues kan det simpelthen ikke bli bedre enn med denne pakken med nyutgivelser, mener Bård Ose og Finn Tokvam.
Rock + klassisk = sant
”Days of Future Passed” er platen å spille for alle som mener rock ikke kan forenes med klassisk musikk. Innspillingen ble gjort sammen med London Festival Orchestra i oktober 1967, og selv nesten 40 år senere er både lyden og arrangementene imponerende.
Innholdet er en sangsyklus om et døgn i et menneskes liv, der hvert av Moody Blues’ numre blir bundet sammen med orkestral musikk komponert av Peter Knight. Det naturlige høydepunktet er ”Nights in White Satin” i all sin stereofoniske skjønnhet.
For de som ikke har hørt Moody Blues kan platene være en flott introduksjon til et av rockens mest betydningsfulle band.
Den nye utgaven er dobbel, med hele 19 spennende spor på bonus-cd’en.
Mellotron
”In Search of the Lost Chord” var albumet som befestet Moody Blues’ nye posisjon som ledende innen den gryende nytenkingen i rock. Gruppen spilte nå det som man senere betegnet som progressiv rock, anledet av Michael Pinders modige bruk av mellotron – et instrument som han selv hadde vært med på å utforme under sin tid som representant for firmaet Streetly Electronics.
Det nye albumet viste, som det foregående, at samtlige fem medlemmer av Moody Blues var både komponister og vokalister i tillegg til å være solide instrumentalister. Hvert medlem
Samtlige fem medlemmer av Moody Blues var både komponister og vokalister i tillegg til å være solide instrumentalister.
fikk slippe til med minst to numre – en broderlig fordeling som ganske sikkert må ha gitt herrene Lennon & McCartney og Jagger & Richards noe å tenke på.
Høydepunkt: Ray Thomas’ mesterverk ”Legend of a Mind”. Den nye utgaven har en ekstra cd med 15 bonusspor.
Særegent lydbilde
Den tredje doble gjenutgivelsen er vår favoritt i bunken: ”To Our Children’s Children’s Children” var et enda mer modig album enn ”Days of Future Passed”, fordi Moody Blues torde å stake ut en ny stil med et meget særegent lydbilde. Verken før eller siden har noen vært i nærheten av den kosmiske, rockende stilen som kan høres på ”Beyond” – et av rockens mest originale øyeblikk.
Nyutgivelsene omfatter de fem Moody Blues-album fra 1967 til 1970 som alle fortjener klassikerstatus.
Albumet er et musikalsk brev fra vår tid (1969) til etterkommerne, med favoritter som ”The Eyes of a Child”, ”Candle of Life” og ”Watching and Waiting”. Bonus-cd’en inneholder en hel radiokonsert fra desember 1969, og det vakre lp-omslaget kommer til sin fulle rett i den nye innpakningen.
To enkle
Av de fem gjenutgivelsene er det to som er enkle: ”On the Threshold of a Dream” og ”A Question of Balance”. Begge toppet salgslistene da de kom ut, og hadde dette vært en rettferdig verden ville de gjort det igjen nå i 2006. De to albumene inneholder nemlig musikk som rager høyt over det meste av det som utgis av ny musikk for tiden.
Nyutgivelsene har remastret lyd, lekre hefter og masser av tidligere uutgitte opptak.
Det er gjort plass til ni bonusspor på ”On the Threshold of a Dream”, og cd-heftet (som i likhet med alle de andre heftene er på 20 sider) inneholder en reproduksjon av tekstheftet som fulgte med den originale lp’en fra 1969.
”A Question of Balance” har seks bonusspor, deriblant den sjeldne single-versjonen av ”Question”. Nå venter vi bare på neste ladning gjenutgivelser fra Moody Blues – med blant andre ”Every Good Boy Deserves Favour” og ”Seventh Sojurn”. Følg med på gruppens hjemmeside: www.moodyblues.co.uk .