Hopp til innhold

Pinlig billettkaos i Operaen

Den Norske Opera & Ballett har gjort det igjen; ertet på seg sitt store publikum ved å ikke ha kontroll på billettsalget. Ikke minst ga Rybak-konserten stort press.

Operaen i Bjørvika og Alexander Rybak (innfelt)
Foto: Kyrre Lien/ Sara Johannessen / Scanpix

Nina Krohn

Da Team Remlov la fram sin første sesong (2009-2010) i april, var det en meget stolt og selvbevisst operaledelse vi møtte. Mye skryt og omtale har de fått, både før og etter. Derfor blir fallhøyden ekstra stor, når billettsystemet viser seg å svikte så totalt som det gjør også denne gangen.

Amatørmessig

Billettkaoset skyldes enten en fullstendig undervurdering av publikumsinteressen eller en overvurdering av egen kapasitet, både når det gjelder personell og teknologisk utstyr. At internett bryter sammen minutter etter at hovedsalget er igang, som operadirektør Tom Remlov sa til Kulturnytt, er ganske avslørende: Den Norske Opera & Ballett bedriver rent amatøreri innenfor nettsalg, og alt annet salg også virker det som. Remlov trøstet seg med å henvise til storebror Billettservices tidligere nettfadeser. Men at en annen aktør også har gjort feil, er ingen trøst for den som ønsker billett til Nøtteknekkeren, Rusalka, Figaros bryllup eller Alexander Rybak for den saks skyld.

Egen Rybak-dag

Rybak-konserten kan være en ekstra medvirkende årsak til dagens lange køer ved Operaens billettluke (ja det er ingen luke, men en lang disk på venstre side av den store, luftige foyeren. Heldigvis luftig, for her var det folksomt....). Etter Fairytale-seieren i Moskva er det ekstra mange som vil se og høre Rybak i Oslos nye storstue, Hovedscene i Bjørvika. Den konserten er allerede 11. august, og som flere av de ventende i operaens foyer påpekte, hadde det antagelig vært en god idé å skille salgsutgangsdagene for denne ene konserten og resten av sesongen.

Salgsprioritet for landsdeler utenfor Østlandsområdet

Aller mest uheldig er dette for Oslo-operaens renommé utover i landet. Nybygget i Bjørvika skulle i sin tid, ifølge de bevilgende politikernes formuleringer, være en "Opera for hele landet". Hvordan kan den det, når DNO&B nesten ikke drar på turné lenger eller umuliggjør tilgang på billetter for folk som bor langt unna ? Selv Pariseroperaen i det ekstremt sentralstyrte Frankrike, lar nett- og telefonsalg starte før salget over disk. På den måten stiller franske provinsbeboere og utlendinger i alle fall på lik linje med parisere med pc og telefon. I det ikke-fullt-så-sentralistiske Norge hadde det kanskje vært en idé å la landsdelene lengst unna hovedstaden få én dags forsprang på sesongbillettene? Slikt er helt sikkert teknologisk mulig i 2009 - vi har jo - sagt med et forslitt men effektivt uttrykk - allerede landet på månen. Slik det er nå, må mange nøye seg med å bare høre om at Solveig Kringlebotn synger Rusalkas sang til Månen i Den Norske Opera & Ballett i september.